lördag 11 juni 2022

Stockholmsfixering

» Sven Tycker gnäller.

Jag vet inte om det kan bero på ett lättare migränanfall idag, men jag känner mig på ett ganska gnälligt humör. Jag har stoppat i mig en uppiggande och smärtlindrande Koffazon-tablett, men allt dåligt humör försvinner inte så lätt. Jag hoppas att en trevlig promenad i skogen med sonen efter lunch och sedan till Perslunds hembygdsgård för att titta på gamla bilar ska göra lite till för att bättra på humöret.

Men, det blir lite gnäll ändå. Medias Stockholmsfixering (och all annan Stockholmsfixering)! Jag såg att någon hade räknat fram att av årets 58 sommarpratare i radion så var 34 bosatta i Stockholm. Detta medan alltså övriga 24 var bosatta någon annanstans i vårt avlånga land. Nästan 60% bor alltså i Stockholm. Nu vet jag inte hur man räknat här, men 9% av Sveriges dryga 10 miljoner innevånare bor i Stockholms kommun. 23% bor i Stockholms län. Fast sedan finns det ju en del som i praktiken bor i Stockholm men är skrivna ute i landet! T.ex. några riksdagsledamöter...

Hur som helst så verkar det ofta som om Makten i vår Kungliga Huvudstad tror att Stockholm är mer än halva vårt land. Landsorten behandlas lite som ett pittoreskt inslag.

Ett annat exempel är när jag någon gång då och då tittar på SVT:s Rapportsändning 18:00 via SVT Play. Av olika anledningar är detta oftast på söndagar och då följer de regionala nyheterna direkt efter Rapportsändningen. Tittar man via SVT Play får man då avnjuta Stockholmsnytt - oberoende av var man bor. Jag gissar att tekniken inte möjliggör att man kan få välja vilka regionala nyheter man kan få så då utgår man ifrån i Stockholm att vi alla, från Skåne till Lappland gärna njuter av att få veta vad som hänt i Stockholm.

Såja, då har jag fått gnälla av mig. Till alla ni i Stockholm har jag fått framfört att mer än 3/4 av svenskarna faktiskt bor ute i Landsorten. Jag förstår att ni blir överraskade, men så är det faktiskt.

Inga kommentarer: