onsdag 30 maj 2018

Skolfunderingar

» Kommunistvälde

För några veckor sedan visade Barbara Bergström, som är grundare av Internationella Engelska Skolan (Jo, man kan tydligen få sidan på svenska också...), sitt missnöje med förhållandena i Sverige. - "Då får det vara slut på det här kommunistväldet. Det måste komma en ny regering..." Det var hennes (och hennes make journalisten Hans Bergströms) beskrivning av förhållandet i Sverige. Det måste vara hemskt att leva i ett land där det uppenbarligen inte går att tjäna pengar. 2012 tjänade Barbara Bergström 691 miljoner kronor när hon sålde delar av skolkoncernen till ett amerikanskt riskkapitalbolag. Förra året fick hon "bara" 8,8 miljoner kronor i aktieutdelning på sitt återstående ägande i Engelska Skolan. Det är alltså regeringsförslag om begränsningar i vinstuttaget från bland annat kommersiella friskolor som får paret Bergström att brista ut i ord som "Kommunistvälde".

Skolan
Verkligheten är ju den att "kommuniststaten" Sverige är den enda stat på det här jordklotet där det är fritt fram att starta en friskola finansierad med skattepengar och sedan plocka ut vinsten till den egna plånboken. Den intressanta frågan är hur paret Hans och Barbara Bergström karakteriserar övriga världens länder där detta inte är möjligt?

Hur har då paret Bergström lyckats bli miljardärer på de svenska skattebetalarna? Jo, genom att skapa en elitskola dit extra välartade elever söker sig. Detta med löfte om höga betyg, god ordning, undervisning på engelska och status.

Hur är det då med verkligheten? Enligt en utvärdering gjord av Skolverket så är det riktigt att elever från friskolor får högre betyg. Men det motsvaras inte av bättre kunskaper. Det råder helt enkelt betygsinflation inom friskoleverksamheten. Och Engelska Skolan utmärker sig extra mycket. Eleverna får mycket bättre betyg än vad resultaten på de Nationella proven visar på. En annan tidigare gjord undersökning visade att elever från friskolorna trots högre betyg klarade undervisningen på Högskolor och Universitet sämre jämfört med elever från kommunala skolor. Men, för att locka elever så att man kan få mer skolpeng så måste man ju lova bättre betyg.

Engelska Skolan skiljer från de andra friskolorna genom att man har undervisningen på engelska. Hur det blir med den saken när Ulf "Här i Sverige talar man svenska" Kristersson kommer till makten vet jag inte. Den officiella anledningen till att man har undervisningen på engelska är ju att man ska vara förberedd för det framtida samhället där engelska är en förutsättning. Men, en annan undersökning som gjorts visar att de elever som fått sin undervisning på engelska klarar engelska knappt mätbart bättre än de elever som fått sin undervisning på traditionellt sätt i Sverige - alltså på svenska. Däremot var det tydligt i undervisningen att de elever som fick sin undervisning på engelska fick klart sämre kunskaper i svenska. Det är dock ett effektivt sätt att se till att man får "rätt urval" på sina elever. Engelska Skolan utmärker sig också genom att elevurvalet är ytterst segregerat. Elever vars föräldrar själva har en hög utbildning är kraftigt överrepresenterade.

Detta är dock en klart bra affärsidé. Det är inte så underligt att Barbara Bergström under åren fått ta emot flera utmärkelser för sin affärsidé. En affärsidé som bara är möjlig i just det svenska kommunistväldet.

Det är dags att ifrågasätta hela friskoleverksamheten. Den svenska skolan har INTE blivit bättre av friskolorna. Vad som är uppenbart är att skolan blivit mer segregerad och många undersökningar har också visat att det är just friskolesystemet som har en stor skuld i svensk skolas problem.

Inga kommentarer: