söndag 22 maj 2016

Om moral och brist på sådan

» Nordea och bristen på moral

Bankdirektör
Jag läser att affären när Nordea sålde sitt huvudkontor i Stockholm nu resulterat i en upptaxering med 765 miljoner kronor. Skatteverket har helt enkelt beslutat sig för att inte godkänna den lånehärva via anonyma företag i Jersey och Bermuda som finansierade affärerna när Nordea sålde sitt huvudkontor för att istället hyra lokalerna. Nu har Kammarrätten beslutat att gå på Skatteverkets linje och pricka affärerna via anonyma brevlådor i Jersey och Bermuda. Det hela slutar nu i en upptaxering med 765 miljoner kronor! Jag väntar fortfarande på utrensningar i Nordeas ledning efter det ena avslöjandet efter det andra av hur moralen varit inlåst på garderoben när Nordea gjort sina affärer. Det är en skam att det som en gång i tiden var en statlig bank istället visar sig vara den värsta av dom alla. Det finns nog en naturlig förklaring till att svenskar med moral vänder Nordea ryggen. Nordeas kunder väljer andra banker! Jag skäms för att medge att jag fortfarande har affärer med Nordea - men dom minskar.

Jag tror att en förklaring till Nordeas avsaknad av moral heter Björn Wahlroos, han är ordförande i Nordea! Så här sade Björn Wahlroos för en tid sedan:

- "Nu kommer jag nog att stöta mig med vissa men omkring 80 procent av människorna är idioter, åtminstone när det handlar om pengar. Finanssektorn handlar om att flytta pengar från de 80 procenten som saknar idéer till de 20 procent som har det."

Det är dags för rejäla utrensningar i Nordea om banken ska återfå sina kunders förtroende. Börja med att byta ut ordföranden! Björn Wahlroos, med den synen på sina kunder, är inte värdig att vara ordförande i Nordea.

» Usch så elaka journalister

Sverigedumokraterna
Under rubriken: "Har inbrott blivit godtagbar metod?" är den högerliberala debattören Paulina Neuding upprörd över att media, på ännu okänt sätt, kommit över e-postkonversation från SD:s interna servrar. I sin kolumn i Svenska Dagbladet (som på nätet fått rubriken "Statsministern, journalistiken och etiken" kommenterar hon ganska upprört det faktum att media till exempel fått kännedom om hur förre DN-chefredaktören Hans Bergström, sedan han flyttat till USA, gett goda råd till ledande Sverigedumokrater. Att media fått kännedom om e-postkonversationen måste ju ha skett antingen genom att sverigedumokrater läckt materialet eller genom hacker-attacker. Och SÅ, ska inte journalister arbeta, menar alltså Paulina Neuding. Själv skulle jag vilja fråga Paulina Neuding om han ställt exakt samma upprörda fråga om det istället handlat om avslöjade e-postkonversationer mellan ledande Miljöpartister och fundamentalistiska islamister? Nu handlade det istället om att hennes egen personliga kompis Hans Bergström avslöjats med byxorna nere. Jag tror faktiskt att Paulina är mer upprörd över att kompisen Hans Bergström avslöjats än av metoderna det skett på.

» Israel ännu längre åt höger - om möjligt

Palestinas flagga
Jag hörde att Israels Försvarsminister tyckte att Benjamin Netanyahus politik tagit för många steg åt höger. I dagarna valde försvarsministern Moshe Ya'alon att avgå, och passade då på att kraftigt kritisera sin egen partiledare och premiärminister Benjamin Netanyahu: - "Extremistiska krafter har tagit över landet och Likudpartiet" konstaterade han och vägrade fortsätta. Trolig efterträdare är högerextremisten och ultranationalisten Avigdor Lieberman från det högerextrema Yisrael Beiteinu, som fått allt mer makt i Israel. Att utse Avigdor Lieberman till Försvarsminister är ett ytterst känsligt beslut. Officiellt förespråkar Israel fortfarande en tvåstatslösning, men Avigdor Lieberman bor i en bosättning på ockuperad mark. Det hela visar ännu tydligare att Israel inte alls vill ha någon tvåstatslösning. Det officiella Israels politik är istället att stjäla ännu mer mark från den palestinska staten och fortsätta den rasistiska politik gentemot palestinierna som i dag förs. Jag håller med den avgångna ministern Moshe Ya'alons syn på saken: - "Jag har informerat premiärministern att med tanke på hans beteende under den senaste utvecklingen, och min brist på förtroende för honom, avgår jag från regeringen och parlamentet" som han skrev. All heder!

Inga kommentarer: