onsdag 20 april 2016

Tre nya tyckerier

» Vad är sport?

I en debattartikel i Metro beklagar sig en Ivan Lapanje över att vi inte tar det som kallas för e-sport på allvar. Enkelt uttryckt handlar det om att tävla i TV- och datorspel. Samtidigt läser jag i Aftonbladet om boxaren Erik Skoglund som tydligen rök ihop med sin motståndare redan innan matchen. Allt för publiciteten kan man lite misstänksamt tänka. Så vad är egentligen sport? Att springa så fort som möjligt? Att hoppa så långt som möjligt? Att rida så fort som möjligt? Att framför en TV puckla på någon annans spelfigur på skärmen så bra som möjligt? Att i verkligheten försöka slå sin motståndare medvetslös så fort som möjligt? Att flytta schackpjäser bättre än någon annan på ett så intelligent sätt som möjligt? Ja, det är ett intressant spörsmål. Om vi accepterar att "sport" inte nödvändigt måste vara en "idrott" så tycker jag nog att allt det här är "sport", med undantag för boxning och liknande aktiviteter. Jag kommer aldrig, aldrig, att acceptera att det är en sport att försöka fysiskt skada någon annan. För vi kommer inte ifrån att det är det boxning, MMA och liknande handlar om. Slår du din motståndare medvetslös vinner du. Man kan skadas i andra "sporter" också, men det är inte det som är målet, snarare riskerar du bestraffning om en motståndare skadas. För övrigt läste jag om boxaren Nick Blackwell som nu slutar med boxning. Efter en match om den brittiska mellanviktstiteln mot Chris Eubank hölls han i koma under en vecka. - "Det är slut. Jag kan inte utsätta mina vänner, min familj och mig själv för det här igen" var hans slutsats. Intelligent tänkt! Sluta kalla boxning, MMA och liknande för sport. Det är inget annat än en modern och blodig form av gladiatorspel som inte fyller någon funktion i vårt samhälle.

» Var kommer hotet från?

Enligt en utredning som gjorts anser 25% av de svenska kommunerna att det finns "våldsbejakande individer eller grupper" i kommunen. 38% anser inte att det finns och 37% vet inte. Vad är det då för grupper som finns i kommunerna? Jo det visar sig att det är till 14% vänsterextremister, 36% islamister och hela 48% att det är högerextremister. Det är uppenbart att det är den högerextrema sverigedumokratiska svansen som är det stora hotet mot vår säkerhet. Det här är ett exempel hur dessa högerextremist verkar. Det här är ett annat ännu mer extremt exempel på det högerextrema våldet i vår närhet.

» Skäms dom inte?

Jag ser att Konsumentverket ska granska de kommersiella bloggarna vars åsikter är till salu till högstbjudande. Uppenbarligen fick "bloggerskan" Kissie 45.000 kronor för att skriva ett positivt blogginlägg om ett företag. Det är också Kissie som leder ligan över flest anmälningar om dold reklam på bloggen. Blondinbella ligger bara på andra plats.

Skäms dom inte öronen av sig när dom tar betalt för att sälja sina åsikter och sin text? Men det ska man tydligen inte göra. Tillräckligt många sedlar kan uppenbarligen få vem som helst att blunda för moralen. Jag vill därför deklarera att jag säljer mig för bara halva priset. Jag kan till och ge mängdrabatt. Betalar ni 20.000 så skriver jag vad ni vill. Bara hör av er. Skicka ett mejl till tycker @ swl.nu. Köper ni flera inlägg så erbjuder jag mängdrabatt. Ett inlägg 20.000, tre för 50.000. Bara hör av er!

Inga kommentarer: