torsdag 14 april 2016

Tankar om slantar

» Öppet brev till Joacim Olsson

Jag har fått brev från Joacim Olsson, som är VD för Skattebetalarna. Han gnäller över att skatterna är för höga och tycker att jag ska gå med i den "förening" där han är VD. Något jag naturligtvis inte är intresserad av. Jag skickar därför nedanstående brev till Joacim. Hoppas att du får möjlighet att läsa det.

"Till: Joacim.Olsson@skattebetalarna.se

Hej Joacim

Jag har fått ditt gnälliga tiggeribrev i posten i dag och vill meddela dig att du kan spara en slant genom aldrig mer skicka post till mig. Jag vill inte ha den.

Jag har inget emot en lite högre skatt om pengarna går till en förbättrad sjukförsäkring som gör skäl för namnet Försäkring. Eller om pengarna används för att ge nya medborgare i vårt land en dräglig start. Eller om min 95-åriga mamma får en bättre hjälp i hemmet och bättre vård. Eller om den allmänna kollektivtrafiken förbättras utan att biljettpriserna höjs. Ja, det finns mycket nyttigt och viktigt som dessa skattepengar behöver användas till och jag gnäller inte över att jag får betala skatt.

Jag kan dock ibland ha synpunkter på hur vi tar ut skatterna. Som sagt på annat håll så är det ju ganska unikt att vi som mer eller mindre enda industrination inte har någon Arvsskatt, Förmögenhetsskatt eller Fastighetsskatt. Fast vi har ju istället en fastighetsavgift där jag betalar lika mycket för min lilla 30-tals villa som mångmiljonären i Danderyd gör för sin lyxvilla. Vi har ju dessutom en mycket lägre bolagsskatt än de flesta industrinationer.

Jag har naturligtvis synpunkter, som alla andra, på hur mina skattepengar används. Att ha en kunglig familj som lever ett lyxliv för mina skattepengar skulle jag gärna se ett slut på. Jag tycker att slöseriet till militären kunde begränsas. Och, jag har svårt att förstå varför jag med mina skattepengar ska subventionera städningen och bygget av ny pool i trädgården till ovan nämnda mångmiljonär i Danderyd.

Men, jag får ju acceptera fattade politiska beslut. Jag lever i en demokrati där jag som alla andra får acceptera de demokratiskt fattade besluten. Jag betalar de skatter som beslutats även om fördelningen inte alltid är som jag personligen tycker. Det tragiska är att en del inte accepterar dessa fattade beslut utan smiter från sitt ansvar genom att fiffla med skatten via t.ex. brevlådeföretag i skattesmitarparadis. Hade dom alla betalt sin andel av fattade beslut hade man kunnat sänka skatten för alla.

Men Joacim, se till att dom stryker min adress i ert register. Jag vill inte ha ert gnälleri.

Hälsningar

Sven Olsson"

Jag lovar återkomma om jag skulle få ett svar.

» Tidernas affär

Flyende dollar
I dag avslöjas hur SCA för några år sedan gjorde tidernas affär. För några år sedan sålde nämligen SCA sin egen internbank för 48 miljarder kronor. Vi kan jämföra den siffran med när Volvo såldes till Geely så kostade detta 13 miljarder. Dvs Volvo var värt bara en fjärdedel av vad SCA:s internbank var värd. Micro$oft köpte svenska Minecraft för 18 miljarder. SCA:s internbank var alltså värd ungefär tre gånger så mycket. Det måste ha varit en guldgruva som SCA legat på när man äntligen sålde internbanken. Fast nu ska det erkännas att det är lite skumt. Köpare var nämligen dom själva. Men genom att ta enorma lån när det egna dotterbolaget köpte det hela av dom själva så skaffade man enorma skatteavdrag. Be mig inte att ytterligare förklara det hela. Skatteverket har dock blivit lite misstänksamma och fått stöd av Förvaltningsrätten. Tyvärr kan man bara gå några år tillbaka, men SCA ska nu betala dryga miljarden i efterskatt och skattetillägg. Så gör dom, dom som har möjligheterna för att slippa skatt, så att vi andra får betala istället.

På tal om skatter så har Moderutterna presenterat sin alternativa budget. Besparingarna ska betalas av sjuka, arbetslösa och flyktingar. Gissa om jag är förvånad? Själv undrar jag om Fredrik "Öppna er hjärtan" Reinfeldt fortfarande är medlem i Moderaterna. Det är MYCKET tyst om hans syn på den nya Moderata SD-politiken.

Ju högre upp i hierarkin och ju mer slantar på kontot desto sämre moral.

Inga kommentarer: