söndag 26 oktober 2014

Calle, flyg och SJ

Uppsnoffsad Calle med hustru
» Vi vet inte om något skett, vi vet inte vem det var - men vi vet att det var Ryssland som kränkte vårt territorium: Ja ungefär på det viset kan vi tolka Calle Stropps uttalande till Expressen. Vi tror att någon främmande makt gjort intrång på svenskt territorium. Vi tror att det mest logiska är att det är Ryssland som är den skyldiga. Med detta som bakgrund vet vi med säkerhet att det är Ryssland som kränkt vårt territorium. Det är avancerad matematik. Inte 1+1=2. Inte ens 1+1=3 utan snarare 1+1=4,5. Carl Bildt vet ju allt och är, enligt DN:s Barbro Hedvall: - "Den ende politikern i Sverige med rockstjärnestatus". I varje fall skriver hon så i det idolporträtt som hon publicerar i Dagens Nyheter. Fast det framgår också att alla inte är eniga med den svenska tolkningen av det som skett i skärgården. Tydligen tycker den finske försvarsministern att vi borde vara lite mer försiktiga med självklara uttalanden utan att veta något med säkerhet. Fast det håller naturligtvis inte Försvarsmakten med om. Dom har ju till stor del uppnått syftet med den uppblåsta ubåtsjakten. Med hjälp av en journalistkår som sväljer allt utan att ifrågasätta så fick man ju upp försvarsanslagen till debatt, och i stort sett alla partier har ju lovat större ökningar i framtiden. Så visst var ubåtsjakten en framgång! Hur som helst kommer det nog en dag när den pigga pensionären Calle Str... f'låt Bildt verkligen tar pension. Mannen som införde att utrikespolitik förs på Twitter. - "Utrikesministerns tweets och blogginlägg som har beröring till utrikespolitik kan man säga förmedlar Sveriges officiella syn" var i varje fall det svar jag fick på mejl från Utrikesdepartementet när jag frågade hur det förhöll sig. Själv tycker jag att Utrikespolitik är lite viktigare än så. Men jag är väl gammalmodig? Och när vi är inne på ämnet så kan vi konstatera att NATO-älskarna fortsätter att vädra morgonluft. Ann-Sofia Dahl skriver under rubriken M och NATO: det är aldrig för sent en av dessa många NATO-entusiastiska inlägg som dykt upp i dagarna. Intressant nog nästan oftare skrivna från utlandet än från Sverige. Hur vi nu ska tolka detta?

Vänster för framtiden
» Sensation - Samarbetsregeringen fortsätter inte Högerallianspolitiken: Jag noterar att ledarredaktionen på Dagens Nyheter kommit underfund med att vår nya Samarbetsregering under Stefan Löfven inte för Högerpolitik utan istället försöker föra Vänsterpolitik. Många av förslagen i den nya budgeten är sensationellt nog präglade av vänsterpolitik. Bland annat är skattepolitiken och bidragspolitiken präglad av att försöka minska klyftorna i samhället istället för att öka klyftorna. Något som ju skett rekordsnabbt under de 8 år som Fredrik Reinfeldt och Anders Borg haft huvudansvar. De som har bättre råd får ta ett större ansvar medan samhällets ansvar för de som är mindre bemedlade ökar. Det är ju sensationellt att en ny regering försöker återställa en del av den politik som förts och som främst gynnat de som redan varit gynnade medan de som haft problem straffats ytterligare. Sensation! Även Svenska Dagbladet är i sin huvudledare i dag inne på samma tema. Ska 5,7% få styra Sverige? frågar Tove Lifvendahl och gör reklam för oss vänsterpartister. Vi har fått stort inflytande så vi ska väl känna oss stolta som fått S & Mp att föra en vänsterpolitik.

Flygutsläpp
» Låt dom betala: Flygentusiasterna har uppenbarligen upptäckt nya texter i den nyss framlagda budgeten. Det framgår där tydligen att det ska utredas möjligheterna för att införa en flygskatt så att även flyget får betala för sin miljöpåverkan. I dag är det ju så att flyget är befriat från att betala skatt på bränslet t.ex. Det är väl fullt rimligt att trafikslagen behandlas lika. Inte att det trafikslag som är miljömässigt sämst är det som skattemässigt är mest gynnat. Fast flygindustrin verkar inte vara lyckliga. Varför ska dom betala för sig bara för att andra gör det. Deras resenärer är ju mycket viktigare så det finns ju ingen anledning att plocka ut pengar från dom. Om flyget får betala för sig så blir det mycket dyrare att flyga. Fast det är ju just det som är syftet. Miljöskadlig verksamhet ska minskas och miljömässigt gynnsamma verksamheter ska gynnas. Punkt slut! Ta en titt på tabellerna här till vänster. Och berätta sedan för mig varför vi ska skattemässigt gynna flygtransporter. Jag kan i varje fall inte förstå detta. Samtidigt kan det vara dags att peka på att SJ går med allt större vinst. DN och SvD berättade för ett par dagar sedan att vinsten tredje kvartalet ökat från 175 till 183 miljoner kronor. Det är ju bra för statskassan eftersom det är där pengarna hamnar. SJ är inte ett serviceföretag i folkets tjänst, SJ är ett kommersiellt företag med uppgift att leverera in så mycket pengar som möjligt till ägarna. Ett exempel på detta hör vi om i dag. Det går inte att tjäna slantar på att sälja biljetter för tågresor till utlandet, så den servicen läggs nu ner.

» Bedragare del 32: Jag vet inte riktigt vad bilagan innehåller. Men Abdulla hänvisar till en sådan. Eftersom mejlet fastnade i skräppostfiltret så är bilagan dold. Så jag tror att jag struntar i denne Abdullas affärserbjudande.

Greeting,

I live and work in Abu Dhabi UAE. I have an urgent business which I believe will interest you. Find the enclose for details.

For any reason you cannot open that attachment, please let me know so that I can resend it in the body of the mail, thank you.

I wait for your response, Thank you.

Regards

A.M.Abdulla

Dessutom kan jag inte riktigt förstå varför Mr H.M.Abdulla som arbetar och bor i Abu Dhabi har sin epost hos en polsk (http://www.g.pl) eposttjänst. Det känns en aning skumt. Töm skräppostmappen är vad som gäller.

Inga kommentarer: