lördag 25 oktober 2014

Banker, EU och Jimmie

Banktjänsteman
» Låt bankerna betala tillbaka: Jag läser att Samarbetsregeringen och Vänsterpartiet nu äntligen kommit överens om en bankskatt. Sammanlagt beräknas denna ge ett bidrag till vår gemensamma kassa på 4 miljarder kronor. En enkel beräkning talar om att det tar bankerna 14 dagar att skrapa ihop dom pengarna från överskottet. Och det innebär alltså att vinsten för de övriga 50 veckorna om året kan fortsätta hamna på slipsnissar och andra lyckligt lottades bankkonton. Läs också vad ETC skrivit här och här. Fast jag förstår att bankerna inte är lika entusiastiska. SEB:s Annika Falkengren är i varje fall inte överförtjust. Fast det är klart, det är väl inte så ofta som hon och jag tycker det samma. Hon är nog intelligentast av oss två, för hon har ju mycket högre lön i varje fall! Lyckligtvis verkar det finnas dom som håller med mig också. Sedan kan man som Fredrik Virtanen i Aftonbladet säga: "Ta från bankerna - ge till försvaret". Fast på den punkten håller jag bara med till häften - gissa vilken halva?

Romernas flagga
» Separata bussar för italienare: Jag ser i en notis att en Claudio Gambino, som är borgmästare i den italienska staden Borgaro Torinese, tycker att det borde vara separata bussar för romer på ett par av stadens busslinjer. Detta så att de äkta italienarna kan få åka i fred antar jag. Själv tycker jag att Skånetrafiken borde införa speciella bussar för italienska turister så att vi äkta skåningar slipper deras tjattrande makaronispråk!

» Festung Europa: Visst visar denna bilden med önskvärd tydlighet vad Festung Europa handlar om. Att förhindra människor från resten av världen att ta sig till oss inom EU så att vi kan fortsätta leva vårt privilegierade liv. Bilden är tagen i Melilla, en liten spansk enklav i Marocko. Här har Spanien satsat mer än en miljard kronor för att förhindra flyktingar från resten av Afrika att ta sig in i Melilla (och därmed Spanien) på legal väg. Höga taggtrådsförsedda galler, långa murar långt ut i havet osv. Just nu pågår jakten på flyktingsmugglare runt om i Europa. Samtidigt som alltså användande av just flyktingsmugglare är det enda sättet att ta sig in i EU. Någon legal väg finns ju inte för flyktingar. Festung Europa i korthet.

Vi och dom i Melilla

Hur som helst verkar EU behöva mer pengar för att bevara sina gränser. Så mycket extra pengar att Storbritanniens premiärminister David Cameron blev förbannad. Britterna har fått en extraräkning på närmare 20 miljarder kronor från EU. - "Det här är inte acceptabelt. Det här är ett motbjudande sätt att agera på. Jag tänker inte betala den där räkningen den första december" var hans ilskna kommentar. Och slutresultatet blev väl ett ännu större stöd hos britterna för att helt enkelt lämna EU. Det kan tilläggas att vi svenskar var lyckligt lottade. Vi ska få omkring 1 miljard tillbaka...

Säg nej till SD
» Var är du Jimmie: Det verkar vara något skumt med Jimmie Åkessons sjukskrivning. Trots att det nu gått en vecka sedan han "sjukanmälde" sig, så har han tydligen inte formellt sjukanmält sig. Precis som alla vi andra dödliga så måste vi anmäla till vår arbetsgivare (i Jimmies fall Riksdagen) att vi är sjuka. Annars är vi inte sjuklediga, vi bara uteblir från jobbet - vi skolkar. För en vanlig anställd är väl risken stor att vi till slut förlorar vårt jobb om vi bara uteblir och skolkar. Jag tvivlar på att det räcker med att skriva det på Facebook. I varje fall hade det inte räckt för mig. Ta dig i kragen Jimmie och gör vad som förväntas av dig. Det ska visas läkarintyg nu när det gått en vecka...

» Bedragare del 31: Det här är väl också en klassiker. Vi har vunnit en massa pengar och nu vill vi dela ut en del av pengarna och just jag är en av de utvalda som kan få del av den stora förmögenheten. För visst lockar det att få 1,5 miljoner pund att ha kul för.

Grant Donation!!!

This is a personal email directed to you, My wife and i won a Lottery jackpot of 148.6 Million Euro on 14 August 2012. voluntarily We have Decided to donate 10% of our part of the prize won our own charity project to Alleviate poverty and improve the life of 10 unknown lucky individual all over the world.

we decided to make sure this is put on the Internet for the world to see in other to relinquish any doubts me and my family have compromise the sum of 1,500,000.00 GBP to you one of our lucky beneficiary.
http://www.guardian.co.uk/uk/2012/aug/14/british-euromillions-jackpot-winners-revealed
Provide the Following information to claim Email: grantdonation872@gmail.com
Name: * Telephone Number: * Age: * Country: * Email Address

Best Regards
Gillian and Adrian Bay ford

Fast jag tror att jag avstår. Något får mig att misstänka att något inte står riktigt rätt till här. Undrar varför? Kan det vara den ganska dåliga engelskan?

Inga kommentarer: