söndag 16 mars 2014

Väljarundersökningar och Ryggont

Jubel i Rosenbad: Svenska Dagbladet jublar i dag över den Sifo-undersökning för mars som man publicerar i dag. Enligt denna är det nämligen framgångar för Högerblocket jämfört med det Rödgröna blocket. Jämfört med förra månaden har vi tre stora vinnare, Centern som får 4,7% (+1,9), Moderaterna som får 24,2% (+1,4) och Kristdemokraterna som får 4,7% (+1,0). De tre stora förlorarna är Vänsterpartiet som får 6,3% (-1,9), Sverigedemokraterna som får 8,0% (-1,5) och Folkpartiet som får 5,4% (-1,3). För övrigt får Socialdemokraterna 34,1% (-0,8) och Miljöpartiet 10,1% (+0,4). Räknat på blocken får de tre Rödgröna partierna egen majoritet med sammanlagt 50,5% vilket är -2,3 från förra månaden men +6,9 sedan förra valet. Högerblocket får sammanlagt 47,0% vilket är +1,5 sedan förra månaden och -8,0 sedan förra valet. I sedvanlig ordning räknar jag in Sd i Högerblocket - där dom hör hemma i praktiken. Svenska Dagbladets jubel (som säkert nått hela vägen till Rosenbad) gav utslag på seismograferna runt om i landet. Fast de närmare 10% som Högeralliansen tappat sedan valet ska kanske has i minne.

Men i Stockholms stadshus gråter man vidare: En undersökning som Metro berättar om har undersökt förhållandet i Stockholm och den förutspår ett maktskifte i både Stockholms Stad och Stockholms Län. I Stockholms stad har de Rödgröna partierna ökat från 43,9% till 52,4% sedan valet samtidigt som Högeralliansen rasat från 51,9% till 38,3% sedan förra valet. I landstingsvalet har de Rödgröna gått från 41,5% till 50,1% medan Högeralliansen rasat från 54,5% till 40,6%. De blå skyltfönstren har krackelerat!

För övrigt blir det inte mer. Er bloggare har drabbats av ryggont och vill helst inte sitta framför en dator. Livet är grymt och jag känner mig till ett levande bevis för min egen tes, som säger att sjuka människor som trots detta går till jobbet är ett större problem än sjukfusket med friska människor som stannar hemma från jobbet och sjukanmäler sig. Jag har jobbat 12 timmar i dag, 0800-2000, och känner mig tacksam för att ha ett jobb där detta har varit nästan möjligt och att arbetskamrater haft förståelse. Ett "normalt" jobb hade inte fungerat. Nu vill jag ligga ner och få ryggmassage - God Natt!

Inga kommentarer: