söndag 9 mars 2014

Om Carl Bildts klavertramp

Om Carl Bildts älsklingar: I min lokala Helsingborgs Dagblad hittar jag en artikel med rubriken Olika bud om ukrainska extremister. Det handlar om det högerextrema partiet Svoboda som är en del av den nya regeringen i Ukraina. Judiska grupper är oroliga sedan partiföreträdare gett judar skulden för Ukrainas problem och man har kallat Nazitysklands Förintelsen för "en guldålder". Företrädare för Expo säger: - "Svoboda är inte ett parti som är kompisar med Sverigedemokraterna, utan snarare svenska nazister". Andra jämför dock partiet med högerpopulistiska partier som FPÖ i Österrike, Sannfinnländarna i Finland eller Nationella fronten i Frankrike. Frågan handlar alltså om ifall partiet är mycket till höger om Sverigedemokraterna eller bara lite till höger om Sverigedemokraterna. Och sedan har vi ju vår utrikesminister Carl Bildts karakteristik: - "Europeiska demokrater som arbetar för värderingar som är våra". Men jag tror att det citatet säger mer om Carl Bildt än om Svoboda. Calle borde lämna Arvfurstens palats och sätta sig på sin kammare och skämmas! Se även under rubriken Oro över Svobodas makt i Ukraina om Svobodas samröre med svenska nazister.

Om Moderata lokalpolitiker: Ibland får man ett gott skratt när man läser lokalnyheterna. I Helsingborgs Dagblad beklagar sig Moderaternas starke man här i Åstorp, Pontus Pålsson, över att han är förföljd av de kommunala tjänstemännen. Bakgrunden är att han anmälts som ett arbetsmiljöproblem. Om Pontus Pålssons eskapader kan man läsa om på många håll. Jag har själv skrivit några gånger, och sök på nätet. Själv tror jag inte att Moderaterna höjt upp honom till sin position om han inte varit mammas pojke. Det kan noteras att när han valdes till oppositionsråd nyligen lämnade till och med Centerpartiets ledamöter lokalen i protest. Se även Kommunchefens kommentar.

För övrigt ser jag att Aftonbladets sportbilaga ägnar framsidan och ett helt uppslag åt någon form av misshandel eller gladiatorspel som kallas MMA. Något som går ut på att slå eller sparka sin motståndare medvetslös. Vad det har i en sporttidning att göra begriper jag inte. Det borde vara en kriminalbilaga eller liknande.

Inga kommentarer: