onsdag 5 mars 2014

Från Ukraina till Söderåsen

Mer om hyckleriet i Ukraina: I Aftonbladet skriver i dag Åsa Linderborg ungefär vad jag sagt under flera dagar. Läs hennes rader även om dom är många, det är tänkvärda rader. Konflikten i Ukraina är inte bara en kamp mellan det goda och det onda, även om många i väst i dag försöker få det till detta. Det är inte så att den gamla traditionella rysskräcken självklart gör Ryssland till den enda onda parten och alla som bekämpar Ryssland till det goda. Det finns många "onda" i konflikten, som bara utnyttjar det ukrainska folket för sina egna syften. Inte BARA Ryssland! Jag läser förresten i Aftonbladet mer om Fredrik Hagberg, den unga militären som fick sparken från Försvarsmakten sedan han åkt till Kiev för att hålla tal för sina nazistiska meningsfränder. Att kalla honom för Nazist passade tydligen inte alla. Jag har fått en kommentar till bloggen på gårdagens rader från en annan representant för Nordisk Ungdom som förnekade att man var en Nazistisk organisation. Varken Säpo eller Expo kallade dom för detta skriver han. Men en koll hos Wikipedia ger ett lite annorlunda intryck. Hur som helst tyckte denna unga man att jag borde kolla på deras hemsida vad dom står för. Så det har jag gjort. Och hittar då också det tal som ovan nämnda Fredrik Hagberg höll i Kiev. Och det var verkligen en av de största samlingar av rappakalja och lögner som jag läst på länge. Läs hela talet och försök hålla dig från skratt! Carl Bildt var ju i dag nästa man i Kiev. Jag undrar om han då när han träffade regeringsföreträdare också träffade de ledamöter i den nya Regeringen som kommer från partiet Svoboda. Partiet som hyllar den Nazisternas Förintelsen och som närmast karakteriseras som Fascistiskt. Calle Str... f'låt Bildt har ju kallat den avsatta president Viktor Janukovitj för en Quisling, hur han nu fick ihop detta. Vidkun Quisling var ju en nazist som verkade i Norge under Nazityskland-tiden. Så egentligen är det väl snarare Quislingar som Calle träffar i Kiev om han träffar Nassarna i den nya regeringen.

Söderåsbanan
Om att satsa på kollektivtrafiken: Min hemort Åstorp är en gammal järnvägsknutpunkt. Ett samhälle som faktiskt inte hade funnits om det inte varit för järnvägen eftersom järnvägsstationen kom först och samhället sedan. I min barndom fanns det järnvägslinjer i sex olika riktningar. Man kunde åka mot Örkelljunga - Markaryd. Man kunde åka mot Ängelholm - Göteborg. Man kunde åka mot Hässleholm - Stockholm. Man kunde åka mot Malmö. Man kunde åka mot Helsingborg och man kunde åka mot Höganäs - Mölle. I dag är det bara persontåg på sträckan Helsingborg - Hässleholm / Kristianstad som stannar på stationen. Men spåren på gamla Västkustbanan Malmö - Göteborg ligger kvar och används för godstrafiken på Västkustbanan. Och det finns faktiskt två vägar till Helsingborg även om den ena linjen dag bara används som "reservbana". Men i många år har det utlovats trafik på det som nu kallas Söderåsbanan, dvs Åstorp - Teckomatorp och sedan vidare till Malmö, dvs gamla Västkustbanan. Men det är planer som funnits länge och som hela tiden skjutits fram i tiden. Men, det börjar tydligen närma sig. Men hela tiden har jag förundrat mig över varför tågen inte kan gå de sista milen Åstorp - Ängelholm så att det går att få en acceptabel kollektivtrafik till Ängelholm. I dagens Helsingborgs Dagblad får vi i varje fall ett skäl till varför vi inte kan få denna trafik. Det är för få som åker med den buss som går i dag! Men den bussen är faktiskt inget alternativ för den som redan har en bil. Busslinjen tar nästan 3 gånger så lång tid som ett tåg skulle tagit. Trafiken går bara på vardagar och bussen går inte ens varje timme. Den är helt enkelt bara en nödlösning för den som inte har tillgång till bil. Tänk om på Skånetrafiken! Och kära Ronny Sandberg (kommunalrådet i Åstorp), ta upp frågan igen - NU!

Om varför inte kollektivtrafiken slår igenom ännu mer: Om vi verkligen vill att vi ska öka resandet med kollektivtrafiken så måste vi dels förbättra trafiken och dels göra det ekonomisk förmånligt att ta tåget / bussen / spårvagnen eller vad det nu handlar om. Men istället stiger priserna så kraftigt att det i många fall istället är mer ekonomiskt fördelaktigt att köra bil om man har en bil. Nyligen visade beräkningar som gjorts att priserna i kollektivtrafiken i Sverige hade ökat med 4 gånger så mycket som konsumentpriserna i allmänhet under de senaste dryga 10 åren. Stockholms Lokaltrafik, SL, har t.ex. i dag i stort sett de dyraste biljettpriserna i världen. Och DET är verkligen inte rätt metod att öka resandet och få svensken att ställa bilen. Men det finns andra mer framgångsrika exempel. När Kiruna i stort sett gjorde det gratis att ta bussen (det kostar 100 kronor om året) så tredubblades resandet. Det är rätt väg att gå. Och det finns andra framgångsrika exempel. Men i Sverige går vi åt fel håll. Och det handlar inte bara om Stockholm...

Om Moderat tidsbegrepp: Redan 2001 använde Socialdemokraterna för första gången orden "Alla behövs", bland annat på plakat i 1 maj demonstrationer. Och för några veckor sedan gick Sossarna ut i en digital kampanj på temat: "Alla behövs – avskaffa Fas 3". Och i fredags startade Moderaterna en kampanj på temat "Alla behövs" för att poängtera "Arbetslinjen" i motsats till det man kallar oppositionens "Bidragslinje". Och nu är Moderaterna purkna. Sossarna har ju stulit deras slogan "Alla behövs" tycker Moderaternas kommunikationschef Per Nilsson. Han är väl så ung att han inte är torr bakom öronen och var med 2001.

Inga kommentarer: