Om att satsa på kollektivtrafiken: Min hemort Åstorp är en gammal järnvägsknutpunkt. Ett samhälle som faktiskt inte hade funnits om det inte varit för järnvägen eftersom järnvägsstationen kom först och samhället sedan. I min barndom fanns det järnvägslinjer i sex olika riktningar. Man kunde åka mot Örkelljunga - Markaryd. Man kunde åka mot Ängelholm - Göteborg. Man kunde åka mot Hässleholm - Stockholm. Man kunde åka mot Malmö. Man kunde åka mot Helsingborg och man kunde åka mot Höganäs - Mölle. I dag är det bara persontåg på sträckan Helsingborg - Hässleholm / Kristianstad som stannar på stationen. Men spåren på gamla Västkustbanan Malmö - Göteborg ligger kvar och används för godstrafiken på Västkustbanan. Och det finns faktiskt två vägar till Helsingborg även om den ena linjen dag bara används som "reservbana". Men i många år har det utlovats trafik på det som nu kallas Söderåsbanan, dvs Åstorp - Teckomatorp och sedan vidare till Malmö, dvs gamla Västkustbanan. Men det är planer som funnits länge och som hela tiden skjutits fram i tiden. Men, det börjar tydligen närma sig. Men hela tiden har jag förundrat mig över varför tågen inte kan gå de sista milen Åstorp - Ängelholm så att det går att få en acceptabel kollektivtrafik till Ängelholm. I dagens Helsingborgs Dagblad får vi i varje fall ett skäl till varför vi inte kan få denna trafik. Det är för få som åker med den buss som går i dag! Men den bussen är faktiskt inget alternativ för den som redan har en bil. Busslinjen tar nästan 3 gånger så lång tid som ett tåg skulle tagit. Trafiken går bara på vardagar och bussen går inte ens varje timme. Den är helt enkelt bara en nödlösning för den som inte har tillgång till bil. Tänk om på Skånetrafiken! Och kära Ronny Sandberg (kommunalrådet i Åstorp), ta upp frågan igen - NU!
Om varför inte kollektivtrafiken slår igenom ännu mer: Om vi verkligen vill att vi ska öka resandet med kollektivtrafiken så måste vi dels förbättra trafiken och dels göra det ekonomisk förmånligt att ta tåget / bussen / spårvagnen eller vad det nu handlar om. Men istället stiger priserna så kraftigt att det i många fall istället är mer ekonomiskt fördelaktigt att köra bil om man har en bil. Nyligen visade beräkningar som gjorts att priserna i kollektivtrafiken i Sverige hade ökat med 4 gånger så mycket som konsumentpriserna i allmänhet under de senaste dryga 10 åren. Stockholms Lokaltrafik, SL, har t.ex. i dag i stort sett de dyraste biljettpriserna i världen. Och DET är verkligen inte rätt metod att öka resandet och få svensken att ställa bilen. Men det finns andra mer framgångsrika exempel. När Kiruna i stort sett gjorde det gratis att ta bussen (det kostar 100 kronor om året) så tredubblades resandet. Det är rätt väg att gå. Och det finns andra framgångsrika exempel. Men i Sverige går vi åt fel håll. Och det handlar inte bara om Stockholm...
Om Moderat tidsbegrepp: Redan 2001 använde Socialdemokraterna för första gången orden "Alla behövs", bland annat på plakat i 1 maj demonstrationer. Och för några veckor sedan gick Sossarna ut i en digital kampanj på temat: "Alla behövs – avskaffa Fas 3". Och i fredags startade Moderaterna en kampanj på temat "Alla behövs" för att poängtera "Arbetslinjen" i motsats till det man kallar oppositionens "Bidragslinje". Och nu är Moderaterna purkna. Sossarna har ju stulit deras slogan "Alla behövs" tycker Moderaternas kommunikationschef Per Nilsson. Han är väl så ung att han inte är torr bakom öronen och var med 2001.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar