måndag 8 oktober 2018

Pessimist

» Det är allvar - NU!

I en ny rapport från FN:s Klimatpanel gör man klart att det är dags att göra något - NU. Vi måste helt enkelt vidta åtgärder - NU! Det mål om 1,5 grads temperaturhöjning som satts upp är inte omöjligt att uppnå, men det kräver rejäla åtgärder - NU.

Jag är ledsen
Är det någon som är optimist? - "Enligt FN:s klimatpanel är det inte omöjligt att begränsa uppvärmningen till 1,5 grader, men att det skulle kräva stora ansträngningarna i samhället." Vill vi vidta dessa åtgärder? Det räcker inte med att gå över till elbil, vi måste köra mindre med bil. Det räcker inte med att blanda biobränsle i flygbränslet, vi måste flyga mycket mindre. Det räcker inte med att byta glödlampor till mer energieffektiva sådana, vi måste radikalt minska vår energikonsumtion. Det räcker inte med att sluta köpa plastkassar när vi handlar, vi måste radikalt minska hela vår konsumtion.

Är det någon som är optimist? I USA styr en Donald Trump som överhuvudtaget inte tror på klimatproblemen. I Kina växer ekonomin i rekordfart och skapar allt mer utsläpp. Jag är ledsen, men hoppet står nog till att Klimatpanelen har räknat fel. För vi människor runt om i hela världen är alldeles för bekväma och ovilliga att själva göra någon insats. Inte om det går ut över vår bekvämlighet och vårt nöje i varje fall. Tyvärr, jag är pessimist!

Snälla, övertyga mig om att jag har fel!

Inga kommentarer: