fredag 5 oktober 2018

Internationella dagen för lärare

» Vad är demokrati?

Demokrati är ett spännande och mycket mångfacetterat begrepp. Vi har t.ex. tre partier i den svenska Riksdagen som använder sig av ordet "demokraterna" som en del av sitt partinamn. Men innebörden av just "demokrati" är ju väldigt olika i dessa partier. Så kallar ju t.ex. Jimmie Åkesson sitt parti för "Sverigedemokraterna". Som trogna läsare av mina anspråkslösa dagliga rader säkert har uppmärksammat så vägrar jag att koppla samman SD med "demokrati" så jag benämner partiet konsekvent som "Sverigedumokraterna". En av mina tre tankar för dagen kommer att handla om just Sverigedumokraterna.

Ett annat parti som har "demokraterna" i sitt partinamn är Kristdemokraterna. Jag kommer också att komma in på detta partis utveckling lite senare. Slutligen har ju även Socialdemokraterna begreppet "demokraterna" i sitt partinamn. Ett parti som växte fram just för att kämpa för demokrati. Den svenska demokratin genomfördes genom gemensamt arbete av arbetarrörelsen och liberalismen på ena sidan barrikaderna och högern och delar av kyrkans höga gubbar på den andra sidan av barrikaderna.

¤ 1.   Men vi ska börja med goda nyheter. Den norska Nobelkommittén har offentliggjort vart årets Nobels fredspris ska gå. Priset delas mellan Dennis Mukwege och Nadia Murad för deras arbete mot sexuellt våld i väpnade konflikter. Ett sant Fredspris! 25-åriga Nadia Murad är yazidiska som efter att ha suttit som fånge hos IS lyckats rymma och har sedan som människorättsaktivist kämpat för kvinnor och flickors rättigheter runt om i världen. 63-åriga Denis Mukwege är en läkare i Kongo-Kinshasa som arbetat med att ta hand om kvinnor som utsatts för sexuellt våld som en del av krigföringen. Bra gjort norrmän!

Sara Skyttedal siktar
¤ 2.   Sedan ser jag att kristdemokraten Sara Skyttedal förlorat mot Dagens Nyheter i Patent- och marknadsöverdomstolen. Sara Skyttedal hade stämt tidningen för att dom publicerat hennes egna bilder från Facebook i tidningen. Sara Skyttedal hävdade att hon hade ensamrätt till bilderna medan Dagens Nyheter ansåg att nyhetsvärdet av att publicera bilderna var högre. Nu har Patent- och marknadsöverdomstolen konstaterat att DN:s publicering var i enlighet med både upphovsrättslagen och EU-rätten. Istället ska Skyttedal bekosta Dagens Nyheters rättegångskostnader på 522.000 kronor. Vad det handlar om? Jo, 2009 var Sara Skyttedal tillsammans med KD:s nuvarande ordförande Ebba Busch Thor på gemensam semester i Israel och poserade bland annat med stor glädje tillsammans med israelisk militär utrustning och ställde sig stolta upp beväpnade till tänderna. Uppenbart var att Sara Skyttedal var stolt över bilderna när hon lade ut dom på Facebook. Om hon började fundera när DN publicerade dom och var kritiskt till hennes prioriteringar tvivlar jag egentligen på. Hennes vilja att väcka uppmärksamhet går före anständigheten. - "Pacifism skrämmer mer än alla kärnvapenstater tillsammans" är ett citat från Sara Skyttedal som kanske kan passa in här. Ett annat "trevligt" citat från Sara Skyttedal kom när debatten om flygets utsläpp var som intensivast. Sara Skyttedal tyckte att det bästa man kunde göra vara att: - "Flyg mera"! Att hon skaffade in en Lotus sportbil att köra runt med under sin personvalskampanj i årets val säger kanske lite mer. Sara Skyttedal och Ebba Busch Thor får väl representera den förändring från det kristna budskapet om medmänsklighet till det högerreaktionära parti KD utvecklats till i dag. Jag kan ju inte göra som advokaten Peter Althin gjort och lämna partiet i protest. Men jag förstår honom! Vi får väl se om Sara stämmer mig för att jag publicerar en av bilderna.....

¤ 3.   Slutligen kommer vi då till Sverigedumokraterna. Ett svårt ämne. Jag blir nämligen upprörd när jag tänker på alla dessa människor som valt att rösta på ett parti som bygger sin politik på hat. Det som föranleder dagens tyckeri inom det här området är det faktum att Moderaterna (och tydligen KD och SPI) valt att släppa fram Sverigedumokraterna till makten i skånska Hörby. Där blir nu sverigedumokraten Stefan Borg därför med Moderaternas goda vilja kommunalråd. En politiker som byggt sin kampanj på hat och skrämselpropaganda. Hat mot alla som inte är som han. Det kvittar om det beror på var dom kommer från eller vilken sexuell läggning dom har. Det värsta är att Hörby troligtvis inte blir ensamma. I mitt eget Åstorp är det uppenbart att Moderaterna under Pontus Pålsson är villiga att släppa fram Sverigedumokraterna till maktens grytor. SD är större än M. Men, det räcker inte till majoritet. Det behövs ett parti till. Jag tror att här är det faktiskt Liberalerna som är närmast att välja sida. I valet mellan SD+M eller S+C+V+KD+L så tror jag att Liberalerna är närmast att välja att gå högerut. Helt litar jag inte på KD heller. Läget är liknande i flera skånska kommuner. Hatet mot det avvikande (eller rädslan för det okända) är också stort bland moderater.

Inga kommentarer: