torsdag 3 augusti 2017

Gratulera Tage i dag

» Om att generalisera

Vi, och med vi menar jag även mig själv, har väldigt lätt för att generalisera. Något som jag tänkte ägna dagens tyckeri åt. Just nu här i Sverige så har det blivit en livfull debatt om sexuella trakasserier och grövre sexuella övergrepp på olika musikfestivaler. Händelser som visar att det bland en del personer av "manligt" kön uppenbarligen finns en syn på tjejer som inte hör hemma i ett modernt samhälle. Om den uppblossade debatten beror på att det sker fler sådana övergrepp eller om det helt enkelt är så att tjejer i ökad grad helt enkelt inte accepterar övergreppen råder det delade meningar om. Antalet anmälda brott har väl ökat, men beror detta på att det sker fler brott eller beror det på att fler av brotten anmäls? Om detta råder det delade meningar.

Feminism
Men, alla män har inte något kollektivt ansvar för vad som sker. Lika lite som alla muslimer har ett kollektivt ansvar för vad vissa extrema islamister gör. Like lite som alla judar har ett kollektivt ansvar för den politik som staten Israel för. Lika lite som alla romer är ansvariga för att några romer begår brott. Lika lite som alla småföretagare är ansvariga för att det finns skattefifflande småföretagare. Lika lite som att alla amerikaner är kollektivt ansvariga för att man valt en komplett dåre till president i USA. Lika lite som alla ryssar är ansvariga för att Ryssland är ett ganska korrumperat samhälle. Vi kan fortsätta uppräkningen länge.

Så finns det till exempel planer på att arrangera musikfestivaler som ska vara helt mansfria. Jag förstår tanken, men skulle vi acceptera tvärtom? Tillträde bara för män till ett arrangemang. Det skulle blivit ett våldsamt ramaskri om könsdiskriminering. Som någon påpekade. Kommunala arrangemang kan verkligen inte vara könsdiskriminerande. Det handlar då om att göra ALLA manliga individer kollektivt ansvariga för något som en liten grupp gör. Jag är övertygad om att en övervägande majoritet av killar och män tycker att de som begår dessa övergrepp är vidriga svin. Man kan alltså inte bestraffa alla manliga individer som en grupp för något som en liten grupp gör.

Karta över Palestina
I Helsingborg har det blivit debatt efter en manifestation som genomfördes av Svensk-Palestinska centret i protest mot de israeliska övergreppen i Jerusalem. Den judiska församlingen i Nordvästskåne har polisanmält en del av de slagord som uppges ha ropats för hets mot folkgrupp. Företrädare från Svensk-Palestinska centret har hävdat att den översättning som gjorts av vad som sades har varit felaktig. Men verkligheten är tyvärr den att stora grupper bland palestinier lägger skulden för situationen på judar som grupp istället för staten Israel. Man gör helt enkelt judar som grupp kollektivt ansvariga för den israeliska ockupationen och de israeliska övergreppen. Detta är lika fel som att göra alla muslimer ansvariga för vad extrema islamister gör. Eller lika fel som om staten Israel kollektivt bestraffar alla palestinier för det våld som sker mot ockupationsmakten från vissa grupper. Att kraftigt kritisera staten Israels agerande utan att göra judar som grupp kollektivt ansvariga är svårt. Det är något jag själv försöker att tänka på varje gång jag kritiserar staten Israels ockupation av staten Palestina. Man måste hela tiden ha i åtanke att det finns judar i Israel som också är kritiska till staten Israels politik mot palestinier. Något som många palestinier och muslimer ofta har svårt för att inse. Därför är det viktigt att man från t.ex. palestinska organisationer mycket noga poängterar skillnaden. Det är bra att t.ex. Maria Ludvigsson poängterar vikten av att hålla "judehat" borta från Israelkritik. Jag väntar nu på samma skarpa ställningstagande från Maria Ludvigsson mot förföljelse av romer och förföljelse av muslimer. Maria gör ungefär samma misstag som hon kritiserar många palestinier för. Dom gör judar kollektivt ansvariga, hon verkar göra palestinier och muslimer kollektivt ansvariga.

Jag har själv ibland lätt för att generalisera när det gäller skattefifflande företagare, giriga banker och liknande. Jag läser t.ex. att jätten Google förra året plockade in sammanlagt 5,5 miljarder kronor i reklam i Sverige. På det blev det en skatt på 5,5 miljoner. Alltså en skatt på en promille av inkomsterna. Självklart handlar detta om mycket kreativ bokföring. Men att Google uppenbarligen "fifflar" undan skatten så innebär det inte att alla företag sysslar med samma kreativa bokföring. Jag måste försöka lära mig att inte tänka så! Samma gäller giriga bankdirektörer. Även om Nordeas ordförande Björn Wahlroos tycker att jag troligtvis tillhör de 80% av kunderna som är idioter så innebär det inte att alla slipsnissarna på bankerna har samma syn på bankens kunder. Jag måste lära mig att inte generalisera och göra alla slipsnissarna på bankerna och finansbolagen kollektivt ansvariga för girigheten.

Det är alltså viktigt att vi gör allt vi kan för att inte generalisera och göra hela grupper kollektivt ansvariga för vad enskilda personer inom en grupp hittar på. Jag lovar att försöka bättra mig, jag hoppas att ni också gör det. Kan vi alla lova det?

Inga kommentarer: