torsdag 13 augusti 2015

Samvetet vet varken ut eller in

» Hur ska jag göra med mitt Amnesty-medlemskap?

Amnesty
Internationella Amnesty har efter lång diskussion fattat ett direkt skamligt beslut när det gäller prostitution och sexköp. Det beslut som en majoritet till slut ställde sig bakom innebär lite förenklat att Amnesty ska arbeta för en avkriminalisering av prostitution OCH sexköp. Ett helt obegripligt beslut! Till all lycka tillhörde Svenska Amnesty och några andra länder de som hade ett alternativt förslag som följer den svenska lagen som gör köpen av sex kriminell medan den svaga parten som säljer sex inte kriminaliseras. Det finns i dag flera länder som följt efter Sverige och infört liknande lagstiftning. Men, nu har alltså Internationella Amnesty beslutat att arbeta för en avkriminalisering av hela verksamheten. FY FAN! Som Amnestymedlem hamnar man ju nu i ett dilemma. Kan man fortsätta att vara medlem av en organisation som arbetar för något så skamligt? Och svenska Amnesty har på bara några dagar förlorat många hundra medlemmar som bestämt sig för att lämna organisationen. Jag har själv dock efter modigt övervägande och funderande bestämt mig för att INTE lämna Amnesty i dag. Mitt motiv för detta är att Amnesty arbetar för så många andra viktiga frågor som har mitt fulla stöd. Och, det känns dessutom fel att "straffa" den svenska sektionen av Amnesty för något som dom varit motståndare till och röstat emot. Alltså har jag fattat beslutet att för tillfället inte lämna Amnesty. Men jag har också bestämt mig för att ompröva mitt beslut i samband med årsskiftet. Hur tänker människor som vill arbeta för de viktiga frågor som Amnesty arbetar för när man vill arbeta för att legalisera en form av människohandel?

» Små notiser kan innehålla mycket:

Under rubriken "Kort sagt" konstaterar Helsingborgs Dagblads ledarredaktion (dvs det som egentligen är Sydsvenskans ledarredaktion): - "Moderaterna verkar ha fått en partiledare av klassiskt snitt som inte bara sjunger med änglarna." Det är verkligen en rejäl avhyvling av Fredrik Reinfeldts testamente om att Öppna era hjärtan! Det är en tydlig markering från två tidningar som verkligen tagit stegen ut på högerkanten och som fjäskar med den Sverigedemokratiska svansen. En intressant fråga är hur Fredrik Reinfeldt känner sig när hans tankar nu kastas på soptippen. Allra helst för Helsingborgs Dagblad, som många gånger kunde inta en mycket socialliberal och radikal linje, har förvandlingen blivit monumental. Men man är inte ensamma. I Göteborg har t.ex. flera skribenter på Göteborgs-Posten valt att lämna tidningen i protest mot den nya inriktning som en ny ledning av ledarsidan infört. Exemplen på hur borgerliga tidningar (och borgerliga politiker) börjat svansa för den Sverigedemokratiska svansen är många.

» Ryanair:

Ryanair

För övrigt anser jag att Ryanair ska bojkottas.

Inga kommentarer: