söndag 22 maj 2022

Miljö- och klimatfunderingar

» Är Sverige en föregångare - eller?.

Nu är det snart sommar. För oss som bor i Skåne är det snart dags att köpa en Sommarbiljett av Skånetrafiken. Skånetrafiken har ett extra billigt erbjudande om en Sommarbiljett som gäller i hela Skåne från 15 juni - 15 augusti på tåg och bussar. Priset har höjts sedan förra året och den kostar i år 749 kronor. Ett förmånligt erbjudande med tanke på att ett månadskort för hela Skåne kostar 1199 kronor. Sommarbiljetten gäller i två månader. Skulle jag pendla mellan mitt Åstorp och Lund så krävs det en biljett för hela Skåne. Det finns bara tre varianter på biljett. En lokal biljett som kostar 549 kronor i månaden, en regional som kostar 869 kronor och som sagt en som täcker hela Skåne för 1199 kronor. Så visst är det förmånligt med en biljett för två månader som kan köpas för 749 kronor. Även om man som sagt höjt priset sedan förra året. Allt går ju upp så man kan ju inte sälja biljetterna för billigt. Då finns det ju risk för att det är för många som väljer tåget eller bussen istället för bilen så att det blir för trångt!

Gammalt och nytt har möte i Åstorp
Men, visst är det trots allt förmånligt. Fast när jag läser i tidningen att i Tyskland har man bestämt att på allvar försöka locka resenärerna till kollektivtrafiken istället för den egna bilen. Under juni, juli och augusti kommer det därför att erbjudas en regional biljett för kollektivtrafiken som kostar 9 euro i månaden. Något förenklat alltså 100 kronor i månaden. DET är ett förmånligt erbjudande som verkligen bör kunna locka en hel del resenärer från bilarna till kollektivtrafikens tåg, bussar, spårvagnar osv.

Då börjar man fundera över hur vi tänker i vårt land? En utvärdering som gjordes nyligen visade att priserna i kollektivtrafiken har ökat mer än bensin- och dieselpriserna om man tittar i ett lite längre perspektiv. I det här fallet har man alltså tittat på de senaste 20 åren. Trots att alltså priserna i kollektivtrafiken ökat mer än bensin- och dieselpriserna så fortsätter man alltså att höja priserna i kollektivtrafiken samtidigt som de politiska partierna bjuder över varandra i att vara bäst på att använda skattepengar för att få ner priserna på bensin- och diesel. Nog kan man fundera över prioriteringarna? Det är faktiskt som många olika vetenskapliga och politiska grupper fastslagit. Det är NU vi måste göra något för att rädda klimatet. Inte om 10 eller 20 år. Det är NU det måste ske.

Ta tåget istället
Men, de politiska partierna kämpar alltså om att vara bäst med att satsa på bilisterna. Moderaterna lovar att satsa mer på att bygga ut motorvägar osv. Det närmaste vi kommer rejäla satsningar är löften från en del partier på mer eller mindre gratis resor i kollektivtrafiken för pensionärer osv. Skånetrafiken har inga pensionärsrabatter alls. Det närmaste vi kommer är att det finns en del kommuner som erbjuder gratis resor för pensionärer inom kommunen. I en del fall under begränsade tider på dygnet. Men en rejäl satsning på att verkligen locka bilisterna till att sätta bilen och ta tåget eller bussen finns inte. Bilister och bilistorganisationer är inflytelserika grupper med uppenbara förbindelser långt in i de politiska partierna.

Tror ni att partierna skäms? Nä dom bjuder över varandra i att använda skatterna för att sänka priset på bensin och diesel. Dom kräver satsningar på utbyggda motorvägar. Men, jag har inte sett något parti som kräver en REJÄL sänkning av kollektivtrafikens taxor. Det har vi inte råd med! Det är dags att göra något - NU!

Läs:
Sommarbiljetten 2022 – säljstart 1 juni. - Skånetrafiken
Tyskland sänker priset på lokaltrafiken rejält. - Svenska Dagbladet
Fyra av tio tunga transporter trafikosäkra. - Tidningen Syre
Flygtrafiken ökar – med 142 procent. - Tidningen Syre
Vi vill att äldre ska få resa gratis i hela Skåne. - Sydsvenskan debatt
Sveriges kollektivtrafik nästan 100 procent icke fossil. - Landets Fria Tidning

Inga kommentarer: