fredag 26 november 2021

Ett par citat

» Det är kul att påminna om dom.

- "Sverigedemokraterna får inte vara med i en borgerlig regering efter valet nästa år." /Företrädare för M och KD 2021.

- "Om de tror att de ska kunna bilda en sådan regering så tror jag att det inte kommer att gå så bra för dem." / Richard Jomshof, partisekreterare SD 2021.

Sven Tycker funderar
Vad tror ni? Vem får rätt om nu olyckan skulle vara framme? Går det att lita på löften från företrädare för Moderaterna eller Kristdemokraterna? Låt mig ta några sådana citat som redan slängts i papperskorgen.

- "Mina värderingar är inte SD:s. Jag kommer inte samarbeta, samtala, samverka, samregera med SD." /Ulf Kristersson 2018.

- Inte realistisk att hennes parti samarbetar med Jimmie Åkessons ens på 20 års sikt" /Ebba Busch 2018

Vad tror ni? Kan man lita mer på dagens löften än löftena för några år sedan? Vi kan ju konstatera att Uffe har blivit expert på att lova saker han inte håller när det kommer till kritan. Det är ju snarast så att han utvecklats till en parodi på nidbilden av en politiker. Ljuger, luras och bryter löften. Kanske är det här det enda löfte han hållit:

- "Som moderater och förkämpar för individuell frihet och marknadsekonomi har vi ett uppdrag att bekämpa och avveckla välfärdsstaten." Ulf Kristersson 1990.

Hur som helst, så här sade Jimmie Åkesson på partiets partidagar i dagarna.

- "Jag vill bli statsminister." /Jimmie Åkesson 2021

Jag tror att det hela kan kokas samman i Richard Jomshofs sammanfattning i dagarna.

- "Jag får hoppas att det är något de säger före valet och inte efter." Richard Jomshof, partisekreterare SD 2021.

Egentligen kan det bli riktigt spännande att studera röran vi kommer att hamna i om olyckan är framme. Att Ulf Kristersson kan bryta löften för Makten är inget att förvåna sig över. Det ska dock bli spännande att se hur långt Nyamko Sabuni är villig att gå ut i dyn? Om hon nu finns kvar efter valet?

Läs:
För SD blir samarbete med M och KD till hårdvaluta. - Helsingborgs Dagblad

Inga kommentarer: