onsdag 20 maj 2020

IT-chefens dag

» Dagens Coronatyckeri

Nu har jag lyckats hålla mig borta från Coronaviruset och dess härjningar under flera dagar. Så, nu går det inte längre! Jag retar mig lite på den ständiga fixeringen vid siffror. SVT:s Rapport rapporterar varje dag nya siffror som om det var den stora sanningen. På tidningarnas insändarsidor finns det de som frossar i siffror och jämförelser. Det har fått mig till att i dag skicka in en insändare till Helsingborgs Dagblad. Så för att göra det enkelt för mig så får dagens tyckeri bli just denna insändare. Vi får se om den blir publicerad? Fördelen med en blogg är att jag själv bestämmer om det ska publiceras. Så här skrev jag:
- - -

Coronavirus
Coronavirusets härjningar har fått många att fixera sig vid att jämföra siffror mellan olika länder. Men det är vanskligt och mycket farligt. Bland annat eftersom siffrorna inte är jämförbara. När det gäller offer för Covid-19 räknar vissa länder bara bekräftade Covid-19 fall som avlidit på sjukhus. Medan andra länder räknar alla misstänkta fall oberoende av om dom avlidit på sjukhus eller i hemmet. Att sedan göra jämförelser mellan länder blir naturligtvis fel och därmed också farligt.

Vad man möjligen kan göra är att när krisen är över jämföra eventuell överdödlighet. Dvs hur många har avlidit under perioden jämfört med hur många som normalt avlider. I Sverige dör ungefär 250 personer varje dag pga ålderdom, sjukdom, olyckor eller vad det nu är. Oberoende av Coronavirus, Influensa eller annat.

Dessutom blir jämförelser mycket missvisande eftersom antalet drabbade skiljer väldigt mycket mellan olika regioner inom länderna. I Sverige är t.ex. Stockholm mycket illa drabbat. Detta medan Skåne, än så länge, kommit mycket lindrigt undan. Skåne har t.ex. klarat sig mycket lindrigare undan än København och Sjælland på andra sidan Sundet. Detta alltså trots att Danmark ju stängt ner nästan hela samhället medan Sverige (och alltså Skåne) litat på råd, rekommendationer och sunt förnuft.

Vad är det som gjort att det skiljer så stort mellan t.ex. Stockholm och Skåne? Kan det bero på att Stockholm hade sitt Sportlov under den mest kritiska veckan för smittspridningen? Beror det på någon speciell 08-mentalitet? Varför har äldrevården i just Stockholm drabbats så illa? Finns det något samband med att Stockholm har den största andelen vård utprivatiserad till vinstmaximerande aktiebolag?

Eller beror kanske skillnaderna helt enkelt på tillfälligheter och olyckliga omständigheter? Men vänta med att jämföra siffror så länge vi inte räknar fram siffrorna på samma sätt.

Inga kommentarer: