söndag 17 november 2019

De prestigelösas dag

» Klassklyftor

Det är faktiskt inte alltid som det är en fördel att tillhöra "överklassen". De växande klyftorna i vårt land får olika konsekvenser. Det kan t.ex. straffa sig att ha gott om slantar och leva det glada livet.

Cancer
Jag såg ett inslag på SVT:s Rapport som berättade att svenskar med höga inkomster mycket oftare drabbades av hudcancer jämfört med låginkomsttagare. Även bröstcancer var tydligen vanligare bland kvinnor i familjer med höga inkomster än i låginkomstfamiljer. Klassamhället straffar sig!

Hur det kunde få dom effekterna? Jo, forskarna tror att det beror på att ju högre inkomst man har desto oftare åker man till solen för att lapa sol. Allra helst på vintern när vår hud är känsligare. Att kvinnor med höga inkomster oftare drabbades av bröstcancer beror på kvinnor med höga inkomster ofta väntar längre med att skaffa barn. Och att amma minskar risken för bröstcancer. Dvs tidigare barn som ammas minskar risken för att drabbas av bröstcancer.

Jag har kanske tur att slippa drabbas av hudcancer. Fast jag går regelbundet och kollar fläckar på huden...

För övrigt anser jag att det är grovt könsdiskriminerande att kvinnor kallas för undersökning av eventuell bröstcancer medan det inte finns något motsvarande för män och prostatacancer. En cancerform som är vanligare och dödligare än bröstcancer. Jag kräver att politikerna snarast genomför en allmän och gratis kontroll med PSA-prov för män precis som bröströntgen för kvinnor.

Inga kommentarer: