lördag 19 september 2015

Järnvägens framtid

Järnvägsnätet i Sverige
» En tråkig upplevelse

Jag skulle i dag göra ett snabbt inköpsbesök till Helsingborg. Det är en resa som normalt tar 24 minuter med tåg. Men som ni kanske förstår, eftersom jag tycker till om detta, så gick det inte så bra. Hade det varit som det skulle varit så hade jag i dag tagit ett Pågatåg som avgår från Åstorp 10:12 och som sedan är i Helsingborg 10:36. Men så är det alltså inte. En positiv sak är nämligen att man renoverar och moderniserar bangården i Åstorp. Det innebär att det under större delen av sommaren och nu i september så går det inga tåg på helgen alls (och begränsat med tåg på vardagar). Dessutom har det varit helt stopp en månad mitt i sommaren. Istället får man i dag som ju är en lördag ta en ersättningsbuss till nästa station Bjuv. Denna buss går 09:57. Men, när vi kom till Bjuv möts vi av beskedet att tåget som skulle gå 10:17 var inställt, vi skulle ta nästa tåg. Eftersom det var lördag går nästa tåg en timme senare. Det var alltså bara att spetsa in sig på att vänta en timme, och ta en promenad i Bjuv. Hur som helst gick tåget 11:17 och gjorde också uppehåll i Mörarp helt enligt tidtabell. Men så anlände vi till Påarp 11:25 och får beskedet att vi får vänta där eftersom det är elproblem mellan Ramlösa och Helsingborg. Så där stod vi i 50 minuter till 12:17 då tåget äntligen kan köra vidare. Göra uppehåll i Ramlösa som det ska och kunde anlända till Helsingborg 12:32. En tågresa som alltså i vanliga fall tar 24 minuter tog istället 2 timmar och 35 minuter. 15 minuter av "förseningen" beror ju på moderniseringsarbete, så det får man väl stå ut med ibland. 1 timme av förseningen berodde på vad som kallades "fordonsfel". Något vi inte fick veta, men som tågvärden på nästa tåg kunde berätta på min fråga. Och sedan ytterligare 50 minuter pga fel hos Trafikverket. När sådant här händer är det usel reklam för Skånetrafiken och att åka kollektivt. Sedan kan ju allt hände, men tyvärr är det så att vårt järnvägsnät under årtionden haft dåligt underhåll. Och där upphandling och olika former av s.k. konkurrens gör underhållet ineffektivt i dag. Taskigt! Kan bilden sägas symbolisera hur det svenska järnvägsnätet ser ut? Kanske överdrivet, men bilden är tagen i dag i Bjuv medan jag tog en promenad i väntan på nästa tåg. Men det här är alltså övergivna stickspår för godstrafiken som lagts ner och ersatts av en halv miljon lastbilar på våra vägar.

Inga kommentarer: