torsdag 10 juni 2021

Att köpa grisen i säcken

» Och mer om den talande tystnaden.

Jag tittade inte på Riksdagens partiledardebatt igår, men jag har sett referat från tillställningen på TV:s nyheter och har läst en del i dagens tidningar. Vad tidningarna skriver följer ganska bra tidningarnas partianknytning. Läser man moderata megafoner som Svenska Dagbladet och Dagens Industri så är de stora hjältarna Ulf Kristersson och Ebba Busch och i viss mån Johan Pehrson (som vikar för Nyamko Sabuni som ju inte sitter i Riksdagen) och som nu tagits in i värmen. Däremot är ju Stefan Löfven, Annie Lööf för att inte tala om Nooshi Dadgostar kompletta ärkenötter som inget begriper. Miljöpartiet förtigs och Jimmie Åkesson glöms bort eftersom man trots allt skäms för kopplingarna. I media knutna till den andra sidan inom politiken blir det tvärtom.

Men, jag tänkte kommentera en sak som jag inte sett ledarsidorna kommentera. Ja egentligen två saker... Dels kan vi konstatera att Ebbas Busch verkar ha sämre sångröst än till och med vad jag har. Och det säger inte lite kan jag berätta. Jag tror att partypinglan Ebba ska spara sånginsatserna till att användas vid hennes deltagande i diverse kändispartaj där det ju efter några drinkar blir lite mer förlåtande stämning.

Ebba satsar på makten och att köpa grisen i säcken
Det var dock faktiskt inte det jag främst tänkte tycka till om. Jag hörde att Ebba Busch hade hävdat att de som röstade på något av partierna som höll fast vid Januariöverenskommelsen verkligen köpte grisen i säcken. Ett yttrande som ju verkligen blir komiskt när det kommer från företrädaren för ett parti som är på väg att bli stödparti åt Moderaterna som i sin tur kommer att bli helt beroende av Sverigedemokraternas nyckfullhet och udda syn på vad demokrati är. Den som verkligen köper grisen i säcken är den som röstar för ett parti i den Brunblå sörjan. Har man för avsikt att bygga en regering på stöd från Sverigedemokraterna har man verkligen köpt grisen i säcken! Låt oss slippa detta!

Sedan har jag ju en underrubrik som antyder en fortsättning på de senaste dagarnas Talande tystnad-tyckerier. Det jag tänker på är moderatledaren Ulf Kristerssons val att smita undan och vägra uttala sig när det bränner till bland alla skandaler. SVT:s Uppdrag granskning har ju granskat lögner, stölder och andra skumraskaffärer när det gäller adoptioner av barn till Sverige sedan mitten av 1900-talet och fram till i dag. Bland annat har man granskat och avslöjat hur barn i Chile stals från sina föräldrar för att sedan adopteras till svenska längtande föräldrar. Men de biologiska mammorna i Chile visste inget och har trott att barnen var döda osv.

Ordförande för den svenska organisation som förmedlade adoptionerna (Adoptionscentrum) var den nuvarande moderatledaren och statsministerkandidaten Ulf Kristersson. När SVT:s redaktion vill ha en kommentar från Ulf Kristersson blir det totalvägran. Han vill inget säga. Kan man tala om en talande tystnad?

Det påminner nästan om den klassiska filmen från 2009 när en SVT-reporter vill ställa frågor till det dåvarande socialborgarrådet i Stockholm, Ulf Kristersson, om hur det gick till när han fick en lyxlägenhet i centrala Stockholm från stiftelsen Ersta Diakoni. En lägenhet som var vikt till svårt sjuka och hemlösa enligt stadgarna. Ulf Kristersson flyr förtvivlat från reportern och vägrar besvara några frågor. Filmen är en klassiker och är bara en av Ulf Kristerssons många skandaler. Hade han varit en politiker på den andra sidan av den politiska skalan hade hans framtid som politiker varit över för länge sedan. Men Ulf Kristersson har en förmåga att låta skandaler rinna av honom likt en teflonpolitiker.

Jag avslutar med Ulf Kristerssons klassiska löfte när han en gång för trettio år sedan blev invald första gången i Riksdagen som en ung MUF-påläggskalv:

Jag lovar att avveckla välfärdsstaten

- "Som moderater och förkämpar för individuell frihet och marknadsekonomi har vi ett uppdrag att bekämpa och avveckla välfärdsstaten."

Läs (och titta):
Ulf Kristersson vägrar svara på frågor – var ansvarig när larm om stulna barn avfärdades. - SVT
Ulf Kristersson flyr. - SVT

Inga kommentarer: