onsdag 21 mars 2018

Downs syndrom-dagen

» Rocka sockorna-dagen

I dag är det Downs syndrom-dagen. Ungefär ett barn på 800 som föds har Downs syndrom, som beror på en kromosomförändring. Även djur kan ha liknande kromosomförändringar. Min yngsta son har inte Downs syndrom utan istället Autism men han har ju skolkamrater som har Downs syndrom. För att uppmärksamma Downs syndrom är det i dag också Rocka sockorna-dagen. Du tar helt enkelt på dig strumpor i olika färg på höger och vänster fot. Ett mycket enkelt sätt att alltså uppmärksamma frågan. Min älskade hustru fick alltså plocka fram udda sockor i morse när hon gav sig i väg till jobbet på Förskolan. Samma gjorde min dotter när hon åkte till Lund för dagens föreläsning.

Hjärtan
Jag blir därför chockad när jag läser om föräldrarna vid en förskola i Stockholm som krävde att Förskolan skulle stoppa Rocka sockorna-dagen. Föräldrarna hävdade att aktiviteten var en politisk aktion! Jag blir verkligen chockad när jag läser om hur man krävt att det skulle stoppas. Förskolan gav först med sig och skickade ut ett mejl till föräldrarna att det hela var stoppat efter krav från andra föräldrar. Men efter protester från bland annat en förälder till ett barn med just Downs syndrom stod Förskolan på sig och det genomfördes. Det skulle verkligen vara spännande att fått höra hur vuxna människor resonerar när man hotar personalen och hotar med att deras barn inte kommer att komma till skolan den dagen, om dagen uppmärksammas på Förskolan.

Jag trodde att vi hade kommit längre i vårt samhälle när det gäller att acceptera att vi alla inte är lika. En del är lite extra olika. För samtidigt är vi alla lika mycket värda. Visst kan det hända att någon tittar lite extra på min son Kimmy när han sitter och skrattar högt för sig själv på tåget. Men jag tycker att acceptansen i allmänhet är stor. Jag är tacksam för alla underbara människor i skola, fritids osv som ställer upp.

Ha alltså det i åtanke. Vi är alla lika mycket värda - även om vi ibland är lite olika.

Inga kommentarer: