torsdag 22 februari 2018

En torsdag utan ärtsoppa

» 40-årig förlovningsdag

I dag fyller min mamma 97 år. Grattis mamma, tack för allt du gjort för mig! Samtidigt är det min 40-åriga förlovningsdag. Tack för alla dessa år Ingela, tänk att du stått ut med mig så länge!

I love you

» Verkligheten i skolans värld

Enligt en rapport från Skolverket så klarar sig elever som kommer från Gymnasiefriskolor sämre än elever från kommunala gymnasieskolor. Trots att dom faktiskt hade bättre betyg. Dom hade lite sämre resultat på de Nationella proven, men lyckades sluta skolan med lite bättre betyg. Men sedan gick det mindre bra när dom kom till Högskolan igen.

Vad kan då detta bero på? Kan det vara så illa som att lägre lärartäthet och sämre utbildade lärare ger till resultat att utbildningen blir sämre? Det kan man inte kompensera med att ändå ge bättre betyg. När dom kommer till Högskolan så får dom konkurrera med elever som kommer från kommunala skolor som inte fått lika snälla betyg utan rättvisa betyg.

Friskolor

Kanske kan vi förstå det hela lite bättre varför Friskolorna rasar över att offentlighetsprincipen ska gälla även för dom som annan offentligt finansierad verksamhet. Friskolorna vill helst kunna gömma undan lite komprometterande handlingar. Själv blir jag allt mer övertygad om att jag, med råge, stödjer förslaget om begränsningar i vinsterna.

Inga kommentarer: