lördag 30 september 2017

I dag är det lösgodisets dag

» Att gigga

En flexiblare arbetsmarknad är enligt en del lösningen på alla världens problem. Bara arbetsmarknaden blir flexiblare så kommer arbetslösheten att försvinna, ekonomin växa och aktieägarna gråta av lycka. Ett annat ord för samma fenomen är "osäkra anställningar". I en debattartikel för några dagar sedan såg jag att man hittat på ännu ett "nyord". Att gigga var framtiden enligt de två debattörerna. Som alltså drev ett företag som tjänade pengar på det... Visst kan det finnas de som gärna gör lite inhopp lite då och då. Som trivs med detta. Fast jag är övertygad om att vi är en liten minoritet. Jag sade vi, eftersom jag ju numera är pensionär men hoppar in lite då och då vid behov. Men, jag har ju min försörjning ordnad och timinhoppen ger lite grädde på tårtan förutom att man får träffa gamla arbetskompisar då och då. Så jobbade jag t.ex. i natt. Klockan 0050 i natt ringde plötsligt mobilen och väckte mig. 25 minuter senare inställde jag mig på jobbet. Fast jag förstår att jag tillhör en mycket liten del av personalen som accepterar det. Flexibla anställningar som det så vackert heter är för de flesta ett stressmoment som skadar hälsa, ekonomi och äktenskap.

Bara för utvalda
En som satsat hårt på flexibla anställningar är USA:s folkvalda president Donald Trump. Hans personal förbrukas som andra byter kalsonger. Nu senast är det sjukvårdsministern Tom Price som fått lämna. Uppenbart är att han är en av många som när dom hamnar kring köttgrytorna tappar förankringen med den verkliga världen. På kort tid har han rest runt med privat jet för 3,5 miljoner kronor! Donald Trump tyckte inte att det såg så bra ut och meddelade att han skulle fundera på vad han skulle göra. Sedan återvände han till sin privata golfresort i New Jersey. Lite senare meddelades Donald Trumps beslut. Beslutet var att Thomas Price begärt att få bli entledigad.

Fast det är inte bara i USA en del blir fartblinda när dom hamnar kring köttgrytorna. För några dagar sedan berättade Expressen att Moderaternas blivande boss Ulf Kristersson under de senaste två åren åkt taxi för 113.000 kronor för att ta sig till sitt jobb i Riksdagen. Han ligger långt efter Tom Price, men om han jobbar på det så kan ha hämta in en del av försprånget. Men han har jobbat för det, det är en dryg tusenlapp i veckan. Men det är tydligen för långt att gå för honom. Det är ju många hundra meter. Antagligen har han någon form av sjukdom eller handikapp så att han inte orkar så mycket. Men han vill ändå vara ett gott föredöme och fortsätta jobba för att slippa vara sjukskriven. Som gammal Sjukförsäkringsminister vet han ju att folk är alldeles för mycket sjukskrivna. Så Ulf Kristersson är egentligen ett föredöme som kämpar på.

Inga kommentarer: