lördag 2 maj 2015

Hur blir man lycklig

Norden
» Vem är lycklig: Man kan tolka det här som en framgång för den Nordiska generella välfärdsmodellen. Columbia University's Earth Institute publicerar varje år sin World Happiness Report. Den försöker berätta i vilka länder innevånarna är lyckligast. Och på tio-i-topp hittar vi faktiskt alla de fem nordiska länderna. Men, allra överst i topp hittar vi Schweiz. Sedan följer Island, Danmark, Norge, Kanada, Finland, Nederländerna, Sverige, Nya Zeeland och Australien i nämnd ordning. Sverige ligger alltså i den nordiska botten på total åttonde plats. Om vi jämför med situationen för ett par år sedan är det islänningarna som är den stora kometen. 2013 låg Island på 9:e plats och nu alltså 2:a. För de övriga Nordiska länderna gäller att Danmark trillat ner från 1:a plats till 3:e plats, Norge trillat ner från 2:a plats till 4:e plats, Finland stigit två platser från 8:e till 6:e plats och Sverige slutligen trillat tre platser från 5:e till 8:e plats. För övrigt har Österrike trillat ur listan medan Nya Zeeland är nya. Men som sagt, Island är kometen och Sverige är sänket. Fast vi nordbor ska trots allt känna oss stolta över vad vi uppnått. Ett stort tack till alla de progressiva politiker som kämpat för att försöka skapa ett gott välfärdssamhälle för alla - ofta under stort motstånd från de som sitter på pengarna. Det här hade inte uppnåtts utan ett starkt stöd från folket - t.ex. på 1 Maj. Sedan återstår naturligtvis den spännande frågan hur man mäter det här med lycka?

Försäkringskassan
» Den sjunde myten om sjukfrånvaron: I Svenska Dagbladet läser jag ett debattinlägg från en tidigare sakkunnig i Högeralliansens finansdepartement, Jan Lidhard, som verkligen förklarar varför HA (Högeralliansen) så intensivt jagade och straffade sjuka människor. Efter att jag har jobbat mer än 30 år på Försäkringskassan och träffat mängder med sjuka och sjukskrivna människor under åren så kanske det första jag ska göra är att påpeka att det finns inga generella lösningar på problemet med sjukskrivningar. Men, när man läser Jan Lidhards "sex myter" så förstår jag varför HA:s lösning på problemet med långa sjukskrivningar var att helt enkelt förbjuda dom. Dra in sjukpenningen så blir dom nog snart friska! Jan Lidhards sex myter är förenklat dom här: 1/ Problemet handlar om sjukdom, istället handlar det om att folk är lata. 2/ Problemet handlar om sjuka personer, istället handlar det om att folk är lata. 3/ Stanna hemma när du är sjuk och börja arbeta när du är frisk, släpa dig istället till jobbet även om du har 40 graders feber. 4/ Långtidssjuka ska rehabiliteras, istället ska dom kastas på sophögen. 5/ Försäkringskassan är en viktig aktör för att få personer tillbaka i arbete, istället är Försäkringskassans uppgift att kasta ut de sjuka på sophögen. 6/ Företaghälsovårdens är en viktig resurs för minskad sjukfrånvaro, istället har Företagshälsovården arbetsgivarens uppdrag att gallra ut vilka sjuka och skadade som kan vara lönsamma även i fortsättningen eller vilka som bara ska kastas ut på sophögen. En sjunde myt som präglat Jan Lidhard och hans uppdragsgivare inom Högeralliansen men som han glömt att berätta om är: 7/ Sjuka är inte sjuka, dom är bara lata. Det ska kanske påpekas att kommentarerna till Jan Lidhards sex myter är mina - inte Jan Lidhards. Däremot är texten 1-6 i fetstil något som Jan Lidhard kallar myter och alltså inte sanning. Den sjunde myten är den myt som präglat Jan Lidhard och Högeralliansens arbete. Det stora problemet som de flesta gör när det handlar om att hjälpa de som drabbats av sjukdomar eller skador som tar lång tid att rehabilitera är att inte inse att det inte finns bara en lösning. För en del handlar sjukdomen eller skadan helt enkelt om att dom faktiskt aldrig kommer att kunna återgå i ett normalt arbete. Då handlar det istället om att skapa ett drägligt liv även i fortsättningen med en dräglig inkomst för dessa. För andra handlar det om att man kanske inte kan återgå till det gamla jobbet. Men, med hjälp i form av hjälpmedel, utbildning och annat stöd kanske kan dom få ett annat arbete. För andra handlar det om att det krävs hjälp och stöd för att kanske återgå i det gamla jobbet. Och för andra slutligen handlar det kanske helt enkelt om att man gett upp. Man kan kanske inte återgå i arbete, inte pga av det inte går utan för att man helt enkelt inte orkar / vill ta sig igenom den kamp det innebär. För alla gäller att det måste få ta den tid det tar. Att man måste få det stöd det krävs. Och, att man under den här tiden måste ha en rimlig försörjning. Samtidigt måste man ställa krav, men också hjälpa till att klara kraven. Högeralliansens lösning (som uppenbarligen baserats på Jan Lidhards tro på de sex myterna) handlar ju enbart om att kasta ut dom på sophögen efter en fastställd tid. Då hade det gått så långt att de sjuka uppenbarligen aldrig skulle bli lönsamma igen. Och är man inte lönsam så är det ju sophögen som gäller. Förhoppningsvis har vi nu fått en politisk styrning i landet som har en annan syn på saken. En syn som inte bara baseras på lönsamhet utan också på mänsklighet. Jan Lidhard har uppenbarligen en annan människosyn än mig. Och det är tydligt att hans beslutsfattare i Högeralliansregeringen präglats av tron på att detta bara var myter när Ättestupan i sjukförsäkringen skapades.

» Bedragare del 157: Ännu en lycksökare som tror att jag ska lockas av alla slantarna. För visst stockar sig gråten och tårarna kommer i ögonen när man läser denna desperata kvinna som vill bli av med sina pengar.

Slantarna fladdrar

GOD MORGON,

Tack för den uppmärksamhet som ger dig min käraste önskan, Jag vill låta dig veta att jag inte var fel person skickar detta meddelande. Min brinnande önskan har alltid varit att möta en anonym person så att den senare leder sociala åtgärder genom en stiftelse. Dock skulle jag förstå din förvåning på väg att gå.
Mitt namn är Brigitte MEYER, född 27 mars 1944 kanadensiska medborgarskap men som för närvarande medicinsk observation på sjukhus finns i USA. Jag var tvungen att kontakta dig på detta sätt eftersom jag vill ta dig att donera ett belopp av 2.000.000€ för att hjälpa människor i nöd, göra glad fattiga familjer, föräldralösa barn, hjälpa unga företagare som söker finansiering för att odla sina sektorer av din omgivning.
Mitt yrkesliv har varit en riktig turism så mycket som jag alltid har bott från mitt land. Först till Kuwait, där jag arbetade inom oljeindustrin i två år. Då var jag i Republiken Benin år 2001 där jag genomfört flera fastighetsbolag, ingenjör är i detta land som är så inbjudande att jag har upplevt sann lycka, att äktenskapet med en kanadensisk som också arbetat i detta land.
Tyvärr hade vi inte en chans att få barn. Efter fem (05) år tillsammans förlorade min man sitt liv efter en lång tids sjukdom. Så stannade jag igen ensam med en Butler till mitt förfogande och en hund tills denna cancer Vienna begränsa mitt liv. Det blir nästan fyra år som jag kämpar mot denna sjukdom och medicin kan inte längre inget efter resultaten av läkarundersökningen att mina dagar är numrerade enligt undersökningen av min behandlande läkare. Jag hade blockerat denna viktiga summa i en av bankerna Benins för ett byggprojekt. Jag kommer vara riggad till dig anförtrott pengar till min donation finansierat projekt. Jag tog dig att acceptera detta eftersom det är en gåva från en döende kvinna och utan att fråga något i gengäld. Vänligen svara så snart som möjligt till min e-postadress här :
"brigittem260@gmail.com"

Mrs. Brigitte MEYER

Fast, som sagt så många gånger. Det hela kommer att sluta med att du själv blir av med alla pengarna. Jag fortsätter att förundra mig över att så många uppenbarligen fortfarande går på bluffen. För uppenbarligen lönar det sig eftersom bedragarna fortsätter. Det kostar inte så mycket att formulera ett tårdrypande brev, översätta detta via Google Translate och skicka ut några miljoner mejl. Men sedan måse man ju bearbeta och jobba med de stackare som låter sig luras? Lite jobb krävs det ju trots allt. Släng skiten - eller svara från någon anonym Hotmail-adress och låt kräken få jobba lite.

Inga kommentarer: