
» Veckans försvunna svar: I en utfrågning i Svenska Dagbladet i förra veckan fick vår Moderata Arbetsmarknadsminister Elisabeth Svantesson den intressanta frågan: - "I september 2006 var arbetslösheten 6,7%. Fredrik Reinfeldt kallade det då för massarbetslöshet. Nu är arbetslösheten högre, 7,7%. Vad kallar du det?" Och som ni förstår svarade inte Moderaten Elisabeth Svantesson på frågan utan svamlade om annat. Så jag upprepar frågan. Om 6,7% är massarbetslöshet, vad är då 7,7%? Kan du svara på det?


» Miljömärkt kandidat: Jag har nu fått diplom på att jag är miljömärkt av Naturskyddsföreningen. Jag finns ju uppsatt som kandidat på Vänsterpartiets valsedel för landstingsvalet i Skåne i den nordvästskånska kretsen. Om ni kan så tycker jag att ni ska kryssa mig. Så här ser mitt diplom ut.

» Järnvägsgatan i Helsingborg: Er bloggare har fått en ny insändare publicerad i Helsingborgs Dagblad i dag. Den handlar om Järnvägsgatan i Helsingborg. För de som inte känner till debatten så vill många politiker begränsa biltrafiken och bland annat skapa separata bussfiler. Detta medan den sedvanliga bilmaffian som inte kan förflytta sig 5 meter utan bilen får panik om biltillgången begränsas. Hur som helst, så här låter det i dagens tidning:
Helsingborgarna diskuterar sedan en tid hur Järnvägsgatan och Drottninggatan i Helsingborg ska utformas. Som icke-helsingborgare är denna debatt fascinerande.
Varje gång jag kommer till Helsingborg med tåget och kliver ut ur Knutpunkten förundras jag över hur en modern stad i dag kan dra, vad som för en ny besökare upplevs som, en 3-filig motorväg rakt igenom centrum.
Det är något fel på stadsplaneringen och människans mentalitet när något sådant kan fortsätta år efter år. Det är med lättnad man tar sig till Kullagatan där man slipper alla bilarna eller Södergatan och Söder. Där dock stadsplaneringen verkar gå ut på att verksamheten ska dö ut.
Se till att skapa ett attraktivt centrum även för icke-bilister. Det går alldeles utmärkt att klara sig utan. Järnvägsgatans utformning rakt igenom Helsingborgs centrum är ett levande bevis för att stadsplanerarna tidigare inte verkar ha trott att detta är möjligt.
Sven Ohlsson
Åstorp
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar