måndag 29 oktober 2012

Tryckfrihetssällskapet

Det blev inte så våldsamt som befarat vid den holländske islamofoben Geert Wilders möte i Malmö häromdagen. Som vanligt kom det inte så mycket folk för att lyssna på lögnerna som arrangörerna hoppats på. Det hela var arrangerat av något som kallas för Tryckfrihetssällskapet. Och med det namnet kan man ju förledas tro att det handlar om att låta alla åsikter få komma till tals. Men en liten granskning visar att så är det inte alls. Bakom organisationen med det ganska vackra namnet står Ingrid Carlqvist. Och mitt intryck blir snarast att hon blivit lite av en rättshaverist. Om man kallar de som tycker annorlunda än en själv för "apor" så tycker jag faktiskt att man ska vara väldigt försiktig. Tryckfrihetssällskapet är helt enkelt bara en av de organisationer som parkerat sig ute på den extrema högerkanten med islamofobi och allmän rasism som samlande tanke. Vad pratade då Geert Wilders om i lördags? Ja, det var det vanliga om hur muslimer håller på att ta över vår fina civilisation. Dom flyttar in hos oss och föder barn på löpande band så om några år har dom helt tagit över. Fast Geert har fått fel bakgrundssiffror så hans teori rasar som ett korthus. Bland annat påstod han i sitt tal att 25% av de boende i Malmö i dag har en muslimsk bakgrund. Verkligheten är mycket mindre, kanske cirka 10%. Och sedan fortsätter det. För att teorierna ska gå ihop blir använd fakta totalt fel.

Som jag väl framfört tidigare några gånger så är mitt idrottsintresse inte så särdeles stort. När det gäller internationell idrott så är jag väl i allmänhet lite lätt nationalistisk och hoppas att Sverige ska vinna. Men i allmänhet så räcker inte intresset till att jag ska titta på evenemang på TV, om jag inte skulle vara helt sysslolös och Sverige spelar VM-final eller motsvarande. Om t.ex. Chelsea skulle spela final mot Barcelona eller liknande så struntar jag totalt i detta. När det gäller svensk idrott så handlar väl mitt intresse främst om att hoppas på att Stockholmslag ska förlora. I andra hand kanske jag intresserar mig lite smått för hur det går för resten. Men intresset är som sagt lågt för hur dessa (allt för ofta) överbetalda idrottare presterar. Men jag har glatt mig i dag över att AIK väl spelade bort sina chanser till fotbollsguldet. Alltid något att glädja sig åt!

En del av idrottsvärlden som jag är ännu mer ointresserad av är motorsport. Jag ställer mig till och med tveksam till om det hör hemma bland sportbevakningen. Men jag kan notera att det trampats rejält i klaveret i samband med F1-cirkusens besök i Indien. Tydligen kördes det Indiens Grand Prix i helgen och då passade Ferrari-stallet på att trampa i ett väldigt dyngigt klaver. Ferraris bilar körde nämligen med den Italienska marinens flagga i fronten. Som ett sätt att hylla dom, det kan ju inte tolkas på något annat sätt. Och att göra detta i Indien just nu är ett rejält medvetet klavertramp. I mars mördades två fattiga indiska fiskare av italienska marinsoldater. Formellt handlade det om att man trodde dom var pirater. Och det är möjligt att det var så. Men man kan också undra över vilka värderingar som är förhärskande om detta är den första tanken soldaterna får. Att åka till Indien och hylla dessa soldater under rådande omständigheter är ett rejält känslokallt klavertramp från italienarnas sida.

Slutligen ser jag att snackemostern Jan "skoltalibanen" Björklund (fp) inte är nöjd. Han har precis lyckats få pluggskolan utbyggd med mer betyg. Nu ska ju barnen få betyg från sjätte klass i tron att en bokstav på en skala ger bättre information till föräldrarna (och barnet) om hur studierna går än ett samtal där man får information om starka och svaga sidor och vad som kan behöva förbättras. Nä, en bokstav på en skala är mycket bättre! Nu vill hr Björklund när han precis drivit igenom en förändring ändra på mer. Nu tycker han att betygen ska delas ut från fjärde klass istället. Jag kan inte riktigt förstå varför han är så blygsam? Kan man inte börja redan i spädbarnsåldern. Sugförmåga C. Bajsförmåga D. Sovintensitet B. Själv ger jag den gode Janne betyget F - underkänd! Han får gå om.

Inga kommentarer: