
Dagens skratt får jag när jag läser att vår Infrastrukturminister Catharina Elmsäter Swärd hävdar att "Underhållet av järnvägen funkar bra som det är". Bakgrunden till detta remarkabla utlåtande (som väl i stort sett ingen håller med om) är att en majoritet i Riksdagen i maj gav henne i uppdrag att komma med förslag på hur underhållet skulle kunna organiseras upp bättre. I den heliga privatiseringens namn så är ju underhållet utdelat till ett antal olika bolag. Vilket har gett de resultat som vi har sett. Men att denna privatiserade organisation skulle ha några brister kan man ju inte erkänna. Alltså kommer vår ansvariga minister med detta riktigt komiska påstående. "Underhållet av järnvägen funkar bra som det är". Haha!

Hur som helst så drar samtidigt Skånetrafiken ner på trafiken. Man skyller på att trafikökningen inte varit så stor som man budgeterat. Och därför har Skånetrafiken efter sommaren dragit in en hel del tågförbindelser i Skåne (Skånebanan har drabbats värst) och man har även lagt ner busslinjer och dragit ner turtätheten på andra linjer. Och i december ska det bli fler neddragningar. Det stora skrattet kommer dock när jag läser att det beslutats att lokförarna på Øresundstågen har rätt att avvisa passagerare om det är så fullt att man överskrider maxlasten. Men tyvärr har man inte tillgång till fler tågsätt så att alla får plats hävdar Skånetrafiken. Men snälla Skånetrafiken, om det nu är så att ni inte har plats med alla som vill åka. Hur kan ni då samtidigt dra ner på trafiken med motivet att resandeökningen inte varit så stor som budgeterats? Hur f-n skulle ni då fått plats med passagerarna om resandeökningen följt budgeten? Då hade det ju blivit ännu mer överfullt. Skånetrafikens ordförande, Mats Persson, verkar ha gjort en hel del missar in planeringen. Hade det inte varit så tragiskt hade man kunnat skratta. Det ska påpekas att Skåne styrs av en allians mellan Högeralliansen och Miljöpartiet.
Ett par korta nyheter från Det Fria Näringslivet: 1/ Ni har kanske hört att Orrefors glasbruk ska läggas ner. En vecka innan ägarbolaget New Waves gick ut med det stora åtgärdspaketet och en prognossänkning så sålde huvudägaren 100.000 aktier! 2/ Och ni har väl inte missat de underliga turerna i säkerhetsbolaget Panaxias konkurs som jag skrivit om flera gånger. Nu ser jag om en annan konkurs, Nordisk bevakningstjänst, som nyligen konkade. Det fattas mångmiljonbelopp i konkursboet. Värdeväskor, biljettautomater och ett tiotal bilar är bara försvunna. Jag älskar alla dessa smarta entreprenörer!
Och så lite nyheter från kärnkraftsområdet. En ännu inte publicerad rapport från EU rapporterar om mycket stora säkerhetsproblem med kärnkraften inom EU. Och man kommer att kräva omfattande åtgärder för att kärnkraften ska uppfylla de säkerhetskrav som man sätter upp. Uppskattningsvis över 200 miljarder kronor kommer det att kosta att rusta upp kärnkraften. I en rapport från Greenpeace, som delvis bygger på EU:s kontroller, kräver man att den svenska kärnkraften stängs. De svenska kärnkraftverken är helt enkelt för gamla och slitna och klarar inte de stresstest som gjorts efter Fukushima-katastrofen. Men, det byggs faktiskt fortfarande en del ny kärnkraft också. I Finland har man hållit på ett antal år med att bygga i Olkiluoto. Ja, bygget av den tredje reaktorn i Olkiluoto har nu pågått så länge att kraftföretaget bakom reaktorn nu bestämt sig för att kräva skadestånd från den franska byggherren Areva. Drygt 15 miljarder kronor kräver man i ersättning för förseningarna. Ursprungligen skulle reaktorn tagits i drift 2009. Senaste budet är 2015! Man klår snart Hallandsåstunneln. Om man räknar in alla de år som bygget stod still medan man funderade på om det skulle slutföras.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar