onsdag 3 oktober 2012

Om för många miljoner

Dagens skratt måste tillfalla Ryanair-chefen Michael O'Leary. Av en intervju i den brittiska tidningen Management Today framgår att han tycker att han är underbetald. - "Jag tror att jag är Europas mest underbetalda och ouppskattade chef" säger han bland annat. Och han fortsätter med: - " Jag tjänar ungefär 20 gånger så mycket som en genomsnittlig anställd på Ryanair och jag tycker gapet borde vara större, jag jobbar förmodligen 50 gånger hårdare." Jag för min del undrar hur resten av personalen känner det när dom får veta att deras arbetsinsats bara är värd 2% av den enorma insats som Michael O'Leary gör. Michael O'Leary är helt klart en stor pajas, men det fungerar. Ju mer publicitet bolaget får, desto fler tror att dom flyget billigt med Ryanair, och desto fler biljetter säljer man. 10,5 miljoner tjänar han i dag, och anser tydligen att han borde tjäna ungefär 25 miljoner istället. Eller också tycker han att hans personal borde få sina löner mer än halverade?

Palestinas flagga
Palestinagrupperna i Sverige arrangerar en namninsamling för att förmå Sverige att följa de mer än 100 stater (inklusive t.ex. vår Nordiska kollega Island) som redan erkänt staten Palestina. Det är dags för Sverige att ge det palestinska folket detta stöd. Skriv på här.

Den svenska rasismen fick ett rejält ansikte i dag när SR:s Ekot granskat hur svenska bensinmackar diskriminerar romer. Och detta är inget exceptionellt med bensinmackar. När en rom gick in på Statoil eller OKQ8 för att hyra en bil var alla bilar uthyrda. När en reporter från Ekot några minuter senare gick in och ville hyra en bil hade plötsligt en massa bilar kommit in och kunde hyras ut. Tyvärr gäller detta inte bara bensinmackar!

Annars såg jag under kvällen Uppdrag Granskning som följt den s.k. konstnärspajasen Lars Vilks under hans besök i New York för att hålla tal hos SION. Och det står ännu mer klart att den mannen är det mest ansvarslösa och korkade som går att uppbringa. Och nu har jag också gett honom det han främst söker framför allt annat, publicitet.

Jag blir för övrigt så irriterad på alla dessa "vart" som dyker upp överallt. "Vart bor du?" "Vart ligger boken?". När började svensken inte förstå skillnaden mellan "var" och "vart"?

Slutligen ser jag att det kanske låg något i moderaten Anna Kinberg Batras klassiska påstående om att "Stockholmare är smartare". Stockholmare är också mycket mer konstnärliga är resten av svenskarna. När Konstnärsnämnden i dagarna delat ut 32 stycken tioåriga stipendier till konstnärer så visar det sig att 19 av de 32 bor i Stockholm. Så kan det gå!

Inga kommentarer: