fredag 29 september 2006

Mammas påg

Att vara son till en välkänd profil på en mindre ort kan vara både bra och dåligt. Jag har alltid, sedan jag var liten varit "Alice Ohlssons påg". Mamma har varit ledande politiker i Åstorp, sagotant på biblioteket, jobbat på skolan och nu aktiv i hembygdsföreningen osv. Som resultat känner de flesta henne. Och då blir man automatiskt "Alice Ohlssons påg". Det blev jag påmind om i dag när jag på eftermiddagen satt i Försäkringskassans kundmottagning i Helsingborg. En f.d. åstorpare dök upp, och så frågade hon om jag inte var från Åstorp. Och det kunde jag ju inte förneka. Du är "Alice Ohlssons påg"? Hur är det med Alice? Fortfarande när man passerat de femtio med råge är man bara "mammas påg"! Det är tur att mamma är omtyckt och känd, och inte ökänd.

Jag hörde på nyheterna att av Sverigedemokraternas totalt 283 mandat i alla landets kommuner kommer 14 att stå helt tomma eftersom det inte finns någon anmäld kandidat till rösterna. Med största sannolikhet kommer ännu fler att stå tomma eftersom folk tydligen röstat på Sverigedemokraterna på skämt och skrivit vänners namn på valsedlarna. Ett antal personer runt om i landet har helt enkelt blivit invalda för SD utan att ha med SD att göra. Jag undrar hur många som röstat på Sverigedemokraterna på rent skämt? Pinsamt för demokratin vill jag säga!

Inga kommentarer: