tisdag 7 januari 2020

Va' sa dom?

» Några citat så här efter nyår

Ibland är det så simpelt så att om man låter citera någon annan så kan citatet säga mycket mer än vad en lång argumenterande text säger. Jag har plockat ut några citat, de flesta från dagens tidningar, som jag tycker i sin enkelhet säger en hel del om vår verklighet.

♠ 1.   - "Laglydiga medborgare måste få rätt att bära automatpistoler och försvara sig mot grupper från icke-skidåkande nationer. På stan, i biosalongen, i affären, på bussen."

Detta är sagt av Sverigedumokraternas förre rättspolitiske talesperson, Kent Ekeroth, i en krönika strax före julen. Jag tycker att det där med "försvara sig mot grupper från icke-skidåkande nationer" är en fruktansvärt grov förolämpning mot mina bröder på andra sidan Sundet i Danmark. Jag är medveten om att man inte alltid kan lita på danskar. Har dom fått några "bajer" för mycket innanför västen kan dom bli ganska odrägliga. För att inte tala om en Aalborg akvavit! Men att bära en automatpistol för att försvara sig mot mina danska vänner? Du är banne mig inte klok Kent! Men som sagt så många gånger tidigare, från sverigedumokrater kan man inte förvänta sig allt för mycket tankeverksamhet. Dagens Nyheter.

Frågande
♦ 2.   - "Det förekom på måndagskvällen motstridiga uppgifter om huruvida USA:s militär är på väg att lämna Irak. Flera nyhetsmedier citerade ett brev från Pentagon, men senare hävdade USA:s försvarsminister Mark Esper att det inte finns några planer på att dra sig ur Irak. Brevet uppges vara ett utkast som skickades av misstag."

Jag hoppas verkligen att det bara är brev som skickas av misstag från Pentagon och Vita Huset och att man inte trycker på knappar av misstag. Donald Trump har ju förklarat tidigare att hans knapp är större än andras. Ju större knapp desto större risk för att man av misstag råkar trycka på den. Det här "utkastet" till brev ska väl ses som ett effekt av att det irakiska parlamentet beslutat att uppmana USA att dra tillbaka sin militär från Irak. Skulle man stanna kvar trots Iraks önskan om motsatsen så blir det ju en amerikanska ockupation istället även i både praktik och teori. Dagens Nyheter.

♣ 3.   - "Framtidens plan – flyger i 2.500 km i timmen".

Jag som har gått och trott att flygindustrin satsar stora summor på att skapa flygplan som har mindre negativ påverkan på vårt klimat. Så handlar satsningen om att få fram extremt snabba (men små) flygplan för en liten elit som struntar i slantarna och miljön bara dom kommer fram tillräckligt fort. Och dessutom slipper beblanda sig med kreti och pleti kan vi gissa. Svenska Dagbladet.

♥ 4.   - "Kvinnor skaffar inte män för att bli gravida, de skaffar män för att bli försörjda. Kvinnor har alltid haft obegränsad tillgång till mäns könsceller."

Sagt av den moderata riksdagsledamoten Hanif Bali på Twitter. Vars Twitterflöde aldrig upphör att förvåna. Det som förvånar är att man från Moderaterna fortsätter att låta honom hållas. Han har väl visserligen ett par gånger fått lova partiledningen att hålla sig borta från Twitter. Men, det löftet brukar inte hålla så länge. Jag tvivlar på att min älskade hustru valt mig för att jag ska försörja henne! Du snackar strunt Hanif!

Det är många som borde tänka efter - före...

Inga kommentarer: