onsdag 8 januari 2020

Skånetrafiken

» Dålig planering

Här i Skåne har Länstrafikbolaget Skånetrafiken infört ett nytt biljettsystem. En nytt, "modernt" biljettsystem som det kallas. Förenklat så innebär det att man ska köpa sina biljetter i en app i mobiltelefonen och att antalet zoner har begränsats. I stort sett så finns det bara korta, medellånga och långa resor. Som kostar 27:-, 51:- och 105:-. Skånetrafiken hävdar att det ska vara kostnadsneutralt. Dvs vissa resor kan gå upp och andra går ner men i snitt ska det kosta lika mycket. De flesta av oss är tveksamma till det påståendet.

Införandet har satt igång en rejäl insändarstorm med missnöjda resenärer och långa ringlande köer på Skånetrafikens Kundcenter. Stora grupper av skånska tåg- och bussresenärer är inte lika överlyckliga som Skånetrafikens entusiastiska informationstjänst är. När man diskuterat biljetter med Skånetrafikens tågvärdar så ruskar dom också på huvudet. Varför är då vi skåningar så missbelåtna? Några exempel.

Jojo
* De gamla Jojo-korten var faktiskt populära bland resenärerna. Man laddade kortet med pengar och kunde sedan köpa biljetter i automater och på bussar med rabatt. Rabatten är nu avskaffad och för den som inte vill eller kan använda en mobilapp har det blivit mycket krångligare att resa. Något som upprört bland annat pensionärsorganisationer. Skånetrafiken verkar inte ha utnyttjat pensionärsorganisationerna för att få synpunkter innan de nya reglerna infördes.

* För alla de som inte kan eller vill använda en mobilapp så har det plötsligt blivit mycket mer komplicerat att resa. Jag tillhör de som aktivt arbetar för att inte bli mobilberoende. Jag försöker förtvivlat att inte fylla mobilen med den ena "nödvändiga" appen efter den andra. Ett beroende som skapar stress. Alltså är jag utlämnad till Skånetrafikens reservlösningar. Målet från Skånetrafiken är att skyffla in alla i mobilen. Jag själv vill kunna gå hemifrån utan att få panik om jag glömmer mobilen, batterierna är urladdat eller mobilen skulle gå sönder.

* Minskningen av antalet zoner kan få absurda effekter. Det kan alltså bli billigare att köpa två biljetter för olika delsträckor än en biljett för hela resan. Ett exempel: En Klippanbo som ska till Hässleholm tjänar 27:- på att köpa en biljett Klippan-Tyringe för 51:- och sedan en biljett Tyringe-Hässleholm för 27:- istället för en biljett Klippan-Hässleholm för 105:-. Det finns sådana exempel runt hela Skåne.

Skånetrafiken
* Inom städerna har det blivit dyrare att resa för de som betjänas av Regionbussar och inte Stadsbussar. Vilket skapat konstiga effekter där kortare resor kan bli dyrare än längre resor. Allt beroende på vilken typ av buss som man åker med.

* Ett tidigare system med vad som kallades Övergångsbiljett har försvunnit. Det innebar att om man köpt en biljett och sedan köpte en ny biljett inom en viss tid för fortsatt resa så räknades det av vad man redan tidigare hade betalt. Det innebar att om jag t.ex. åkte tåget Åstorp-Helsingborg och gjorde några korta ärenden och sedan åkte hem så blev returbiljetten billigare. Eller kanske åkte stadsbuss och sedan fortsatte med tåget.

Skånetrafiken
* På stadsbussar kan man nu bara köpa en resa på stadsbussen. Det innebär att om jag t.ex. åker från Åstorp - Malmö och där fortsätter med en stadsbuss till slutdestinationen så kostar den resan 105:-. Om jag däremot åker motsatt riktning så får jag först köpa en stadsbiljett för 27:- och sedan en ny biljett för tågresan för 105:-. Det kostar alltså olika beroende på i vilken riktning jag åker.

* På stadsbussarna kan man bara åka med mobilapp eller köpa en biljett med bankkort som har blippfunktion. Har man inte mobilapp eller blippkort kan man helt enkelt inte köpa någon biljett och kan inte åka med stadsbussen. Samtidigt kan man inte alls utnyttja de rabatter som kan finnas om man betalar med kort. T.ex. om man är flera, studerande, barn osv. Det är en enkel vuxenbiljett som gäller. Punkt!

* Sedan har Skånetrafiken skapat ett nytt Länstrafikkort som ska ersätta Jojo-kortet. Detta kort kan man köpa för 30:- och sedan på Skånetrafikens kundcenter ladda med specifika resor. T.ex. 30-dagarskort för en viss sträcka för pendlare. Eller ett visst antal resor för en specifik resa. Gör man olika sorters resor så får man köpa nytt kort för 30:- för varje sorts resa man ska göra. Man kan alltså inte köpa biljetter med kortet på bussen eller i de automater där man köper tågbiljetter med bankkort.

* Hela biljettsystemet är skapat för att alla skåningar ska bli mobilberoende. Övriga lösningar för biljettköp är skapade så krångliga som möjligt för att tvinga in oss i mobilberoendet.

* Skånetrafiken hävdar att systemet är kostnadsneutralt. De flesta skåningar känner sig tveksamma till det påståendet. För de olika resor som vi vanligtvis gör i familjen så har ALLA gått upp i pris. En del pga att Jojo-rabatten försvunnit, men också för att zonindelning och biljettpris helt enkelt gått upp.

Vi skåningar är alltså inte direkt överlyckliga. Den grupp som inte kan släppa mobilen under dagen utan går med den i handen, plockar fram den så fort man sätter sig eller står stilla eller promenerar är kanske någorlunda nöjda. Men vi andra är mindre nöjda! Undrar om Skånetrafiken är förvånade över missnöjet?

1 kommentar:

Sven Tycker sa...

Kritiken kommer även från de som tvingas ta emot irritationen.
https://www.hd.se/2020-01-09/utskallda-bussforare-later-arga-resenarer-aka-gratis