fredag 8 februari 2019

Fredagsfunderingar

» Idrottens underliga värld

Jag ska inte påstå att jag är någon idrottsnörd. Snarast vill jag hävda att jag är ganska ointresserad av idrott. Jag skulle inte vilja hävda att jag skulle vara villig att betala för att titta på idrott. Jag offrar inte heller något annat för att titta på idrott på TV till exempel. Det kan hända att jag slötittar på t.ex. friidrott eller fotboll om jag inte gör något annat och TV:n råkar hamna på något sådant. Men det är inte ofta!

Fotboll
Skulle jag t.ex. råka titta på fotboll så brukar jag fundera över spelarna målgester. Hur många timmar lägger man i genomsnitt ner på att träna in dessa gester så att dom sitter bra? Är det tränaren som delar ut olika målgester till spelarna som dom ska träna in eller får dom helt själva bestämma vilken gest dom ska ha? Jag kan också bli fascinerad över fotbollsspelares förmåga att trilla! Ingår detta också i träningen att lära sig trilla på ett så utstuderat sätt som möjligt?

Som ni förstår har jag ett ganska lågt förtroende för professionella fotbollsspelare (och andra idrottsstjärnor) som jag egentligen främst ser som prostituerade, bortskämda, överbetalda divor. Så egentligen är jag ganska glad över att jag inte har så stort intresse för dessa spektakel och alltså inte heller i samma utsträckning deltar i finansierandet av showen.

Det som fick mig att fundera i idrottsliga banor i dag är att jag råkade se en artikel om att man tydligen är på väg att få ett nytt system för vilka som ska åka ur serien till en lägre division i ishockeyn eller vilka som ska ta sig upp till en högre division. Så enkelt som att bestämma att det lag som kommer sist åker ut och det lag som kommer först åker upp kan man naturligtvis inte bestämma sig för. Utan det handlar naturligtvis om att dra ut på spänningen så länge som möjligt och därmed också krama ur så många slantar som möjligt från publiken genom att spela så många matcher som möjligt.

I samband med detta funderar jag också över vad de olika divisionerna / serierna kallas. Hockeyettan som det heter är alltså inte Division Ett. Det är egentligen Division Tre som man kallar Hockeyettan. Men det låter ju lite finare att spela i Hockeyettan än att "skryta" över att man spelar i Division Tre. Ovanför Hockeyettan hittar vi Hockeyallsvenskan. Men Hockeyallsvenskan är inte heller högsta divisionen. Hockeyallsvenskan är alltså Division Två. Men likadant här, det låter ju finare att spela i Hockeyallsvenskan än att spela i Division Två.

Nä, högsta divisionen heter något så fint som SHL, vilket visst ska betyda Svenska Hockeyligan. Tidigare kallades det tydligen Elitserien, men SHL låter väl ännu finare. Nästan som NHL?

Och på tal om NHL så är det ju något man inte kan komma undan. Mediebevakningen av de svenskar som spelar i NHL är ju större än bevakningen av hur det går i Hockeyallsvenskan eller nästan SHL. Och på tal om NHL, är det någon som kan förklara det här med "Draft" i NHL. Är det någon form av slavmarknad där "köparen" bestämmer var en spelare ska spela och bo? Han har tydligen inget inflytande över detta utan har bara att flytta till den klubb som "draftat" honom.

Nä, idrotten har tyvärr utvecklats till en överkommersialiserad slavmarknad där överbetalda divor slåss om vem som ska tjäna mest pengar.

Inga kommentarer: