Att vara politiker innebär att man tvingas prioritera mellan olika mål, mellan olika grupper och mellan olika önskningar. Men, för att göra dessa olika prioriteringar så krävs det ju att man vet vad man sysslar med!
Liberalerna i Skåne tycker att man ska slopa tankarna på höghastighetståg mellan Stockholm - Göteborg/Malmö och istället satsa på den regionala pendlingen i Skåne. En väldigt intelligent tanke kan man kanske tycka. Istället för att bygga ut kapaciteten på stambanorna så vill Liberalerna bygga ut motorvägar i Skåne och sätta in fler expressbussar. Och sedan kommer Liberalerna fram till att man vill ha lite fler dubbelspår på flera sträckor i Skåne.
- "Höghastighetstågen är framför allt ett skrytbygge, och de hjälper inte pendlarna i Skåne. Resan till Stockholm gör man ibland, men resan till jobbet varje dag." Så säger Gilbert Tribo, som är gruppledare för Liberalerna i Region Skåne. Som uppenbarligen inte begriper någonting.

Liberalerna har dock rätt i att det i Skåne finns mängder av bansträckningar som bara är enkelspåriga. Enkelspåriga sträckor som tillhör de hårdast belastade enkelspåriga sträckorna i landet. Det handlar alltså inte om antingen eller. Det handlar om att båda investeringarna måste göras. Att det är en lönande investering att bygga höghastighetsbanorna bevisas väl av att man från kinesiskt håll erbjudit sig att bygga - och då också trafikera banorna. Detta som ett led i den kinesiska investeringskampanjen på infrastruktur runt om i Europa, Asien och Afrika. Bygget av Arlandabanan i Stockholm är ett exempel på detta där vi redan släppt in den kinesiska staten. Vilket vi inte ska fortsätta göra! Ta upp lån för att bygga de nya Höghastighetsbanorna så att investeringen blir gjord NU! Det är en investering och inte en kostnad.
Sedan trodde jag att debatten om klimatproblemen gjort att de flesta insett att utbyggnad av motorvägar inte är en hållbar lösning. Fast dom har väl inte kommit så långt inom Liberalerna (och även Moderaterna) - än. Vad som måste ske är att vi gör investeringar i trafiklösningar som är utsläppsmässigt acceptabla. Vi måste alltså minska behovet av flygtransporter. Vi måste minska behovet att pendling på motorvägarna så att den trafik som måste gå där får plats. Det måste t.ex. bli mycket dyrare med långa lastbilstransporter så att mer trafik flyttar till järnvägen. Som då måste kunna öka sin kapacitet. Försvinner delar av alla långtradare på motorvägarna får den nödvändiga trafiken plats.
Tänk om Gilbert Tribo! Det är Hattens dag i dag, men jag tror inte jag lyfter på hatten för Gilbert. Han får tänka om.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar