tisdag 16 juni 2015

Vad är kvalitet

Tryckfelsnisse igen
» Public Service och kvalitet: I går skaffade jag mig ju ett enkelt skratt på Svenska Dagbladets bekostnad genom att skratta åt ett litet skrivfel på nätet. Något som naturligtvis händer även den bästa - dvs även denna blogg ibland. Och när korrekturläsarna även denna natt verkar ha haft kafferast så kan jag ju inte låta bli att skanna av denna lilla "notis" på Svenska Dagbladets ledarsida i dag. Högermagasinet Axess är naturligtvis en stor favorit hos ledarskribenterna på Moderattidningen Svenska Dagbladet. Och när Axess i sedvanlig ordning klagar på Public Service (dvs SVT och SR) så blir man lyckliga på SvD. Allt som sänds i SVT och som inte är tydligt högervinklat är enligt Axess typisk vänsterpropaganda. Samtidigt ska inte Public Service (dvs SVT och SR) producera populära program som gör att tittarna/lyssnarna lockas bort från den kommersiella TV:n (och radion) så att dessa inte kan tjäna pengar på att sälja mer reklamtid. Dessa oroliga högerdebattörer som oroas när svenska TV-tittare föredrar att titta på bra, populär och underhållande program hos SVT istället för kommersiell smörja ideligen avbruten av reklam, har ju naturligtvis ett problem när SVT lockar fler tittare än den kommersiella TV:n. Naturligtvis ska Public Service satsa på kvalitet. Populära underhållningsprogram som lockar många tittare kan dock samtidigt vara kvalitet. Det innebär inte att allt som sänds på SVT till exempel håller tillräckligt hög kvalitetsstandard. Alla har rätt att misslyckas ibland - under förutsättning att man lär sig av sina misstag. Och samtidigt har vi inte heller samma smak och syn på vad som är kvalitet. Jag tror till exempel att Jasenko Selimovic på Axess har en annan syn på saken än vad jag har. Har ni förresten sett vad som är fel på den inskannade rubriken? Jag såg det inte själv omedelbart, vilket bevisar vad jag skrev i går, dvs att man läser vad det ska stå och inte vad där står.

ICA
» Dagens komiska miljöinsats: I går fick jag mitt kontoutdrag från ICA Banken. Och man berättar där stolt under rubriken "Nu gör vi ditt kontoutdrag grönare" att från nästa månad kommer man inte att skicka ut kontoutdraget med Posten utan istället finns detta tillgängligt på Internet. Det blir naturligtvis en hel del papper av dessa två blad till alla svenska kunder. Det blir ju trots allt ett försvarligt antal kilo papper varje månad som sparas in. Under förutsättning förstås att inte de flesta kunder själva skriver ut kontoutdrag, bonus, och kunderbjudande själva på skrivaren där hemma istället. I värsta fall blir effekten Noll. Vad jag undrar över är den där 48-sidiga reklamtidningen som bifogas med kontoutdraget - Buffé. Kommer denna att fortsätta att skickas ut? Kanske blir inbesparingen i pappersförbrukning väldigt marginell! Men, det är ju bra att dom i varje fall "tänker" på miljön. Det är ett framsteg.

Inga kommentarer: