måndag 1 juni 2015

Nu är det sommar

Svenska Akademien
» Dagens citat: I Svenska Dagbladet läser jag att Adam Svanell har lärt sig av vecka 22 hur det gick till när PK-eliten infiltrerade Svenska Akademien. I dag lämnar nämligen Peter Englund, efter sex år, sitt uppdrag som ständig sekreterare i Svenska Akademien. Så ständigt var det med det! Hur som helst avslutar Adam Svanell sina lärdomar av detta med följande stycke: - "I början av sin sekreterarperiod framstod Englund som hela Sveriges lumparkompis - en rekorderlig MÖP som berättade skrönor om dunkfyllor med grabbarna. Men ju längre tiden gick, desto tydligare blev det att det var en täckmantel. Fram trädde en suspekt mjukis som talade om känslor, poserade med pelargoner, släppte in 'hen' i SAOL och uteblev från ceremonier bara för att han råkat få barn samma dag. I slutändan var han alltså bara ännu en infiltratör från PK-eliten, detta Hornstullbaserade maktnätverk av kommunistfeministbögar som kontrollerar medierna och styr världen." Jag undrar om jag överdriver min egen betydelse om jag också hänför mig till den avskyvärda gruppen "kommunistfeministbögar som kontrollerar medierna och styr världen"? Antagligen är jag inte tillräckligt kulturell i min egen framtoning för att få lov att ansluta mig dit - inte ens som stödmedlem! Men jag är kanske trots allt inte en "kommunistfeministbög"?

» Idrottshjältar som föredömen: Jag vet inte om jag ska säga att jag är förvånad, eller om jag ska säga att det förvånar mig inte? Hur som helst så är faktiskt mitt förtroende för idrottsstjärnor inte det största. Det brittiska fotbollslaget Leicester i Premier League är tydligen på träningsläger i Thailand. Men, tydligen har några Leicesterspelare fått åka hem igen i förväg. Tre av spelarna har på en video avslöjats hur dom förolämpar några "glädjeflickor" under en "sexorgie" på en nattklubb. Det gick tydligen lite för långt... Fast det verkar inte vara så allvarligt att dom överhuvudtaget nyttjat prostituerade? Hur som helst är detta inte första gången brittiska PL-spelare är inblandade i sexskandaler. Det är bara några månader sedan en spelare i Manchester United tjuvfilmades när han "roade" sig med en flicka inne på en toalett. Men britter är inte ensamma. Det är bara en vecka sedan det avslöjades hur spelare i Sri Lankas kvinnolandslag i cricket tvingats utföra sexuella tjänster åt ledare för att få behålla sina platser i landslaget. Idrott fostrar - heter det! Det är möjligt, men om det fostrar positivt kan man verkligen fundera. Idrottare är uppenbarligen inga förebilder i varje fall.

Pengarna växer
» Om ekonomiska förväntningar: Jag besvarade en enkät i dag som skickades ut av börsspekulanternas magasin Privata Affärer . Och sån't kan ju alltid vara spännande, om inte annat så för att studera hur tankarna går inom det här klientelet. Jag fick bland annat ha synpunkter på vad jag trodde om höjd Förmögenhetsskatt, Höjd Arvs- och Gåvoskatt eller kanske sänkta Ränteavdrag. Fast mina svar var kanske inte alltid exakt det dom hade önskat sig... Ibland så kanske jag inte riktigt menade samma sak som dom hade tänkt sig. Ibland var det helt enkelt så uppenbart att man förutsatte synpunkter i en viss riktning - något annat var liksom inte ens tänkbart eller möjligt att svara. Så förutsatte till exempel enkäten att Stockholms Börsen skulle fortsätta upp. I en av frågorna skulle man gissa hur man trodde att Stockholms Börsen hade utvecklats när året var slut. Det intressanta var att frågan var hur mycket Börsen skulle gå upp. Något alternativ som skulle innebära att Börsen skulle gå ner var inte aktuellt och inte ens möjligt att svara. Något sådant kan man ju inte tänka sig. Det handlade om hur mycket Börsen skulle gå upp - punkt slut. Tänk vad synd om aktiespekulanterna om börsen skulle gå ner en gång! Det är nästan så att dom nog skulle tro att jorden gick under?

Inga kommentarer: