torsdag 11 juni 2015

Gå med i Amnesty

Amnesty International
» En hyllning till Amnesty: Jag fick nya numret av Amnestys tidning Amnesty Press och blev återigen påmind om att i en konflikt är det sällan en part som är hjälten och en part som är den stora skurken. Dessutom, rent praktiskt, så har dessutom tidningen bytt format till ett mycket behändigare format som direkt innebar att jag redan läst mycket mer i tidningen än vad som är vanligt att jag hinner med. I sin ledare visar Ulf B Andersson på just det jag inledde med, det finns anledning att kritisera båda sidor när det gäller konflikten i Ukraina. Det ryska "angreppet" är inget annat än just detta, ett angrepp. Men, på den andra sidan har det före konfliktens utbrott, och under konflikten, begåtts upprepade övergrepp från extrema nationalistiska och rent nyfascistiska grupper i Ukraina och av officiella ukrainska styrkor. Övergrepp som inte myndígheterna varken velat erkänna, utreda eller förhindra. Den här konflikten är inte så enkel som att en oskyldig hjälte utan anledning överfallits av en stor skurk, som det framställs i västlig (dvs inklusive ledande svensk) media. Och samma gäller t.ex. konflikten Israel vs Palestina. Även om Israel är en rasistisk ockupationsmakt så innebär detta inte att det inte finns grupper på den palestinska sidan som begår övergrepp och skall ha hård kritik. Och det är därför viktigt att en organisation som Amnesty visar på detta. Gå med i Amnesty, ett år kostar 240 kronor.

Saudiarabiens flagga
» Ledig tjänst: Jag läser att det finns lediga jobb i Saudiarabien. Men det är klart, av det man läst om hur man behandlar utländska gästarbetare där, så är det kanske inte lämpligt att söka. Det är kanske bara desperata knegare från andra fattiga asiatiska eller afrikanska länder som behandlas illa och bara utnyttjas och luras. Inte vi från västvärlden. Men, det ska också erkännas att jag inte har det minsta intresse för jobbet som sådant heller. Jag läser nämligen att det är 8 tjänster lediga som bödel i Saudiarabien. Enligt den officiella annonsen så behövs det inga speciella kvalifikationer för arbetet. Detta innebär både halshuggning av dödsdömda och att utföra kroppsstympningar för mindre allvarliga brott. Undrar om det även är bödlarna som utför piskningen när detta är det aktuella straffet, eller om detta är ett speciellt yrke? Det är den här staten som vår utrikesminister Margot Wallström blev hudflängd för att hon kritiserade demokratin i och kallade det för vad det är, en diktatur och straffmetoderna för "medeltida". Dom som kom med kritiken då - mot Margot Wallström - har verkligen en hel del att skämmas för!

» Bedragare del 182: Visst är det så att tanken är att jag ska bli så nyfiken över vad det är för någon order jag gjort som blivit försenad. Alltså ska jag klicka på länken. Det är väl i varje fall tanken. Men jag klickar inte på någon länk.

Re[2]: Order
Info reevebf@pinebelt.net

Dear,

Sorry for the delay.
Promised to send you information:
http://stenzel-ccr.homepage.t-online.de/debtidxxx76563352pdf.zip?id_D5UrqdHB6odT_user_=xxxx@xxx.nu

Intressant är att bara jag kopierade länken för att klistra in här så poppar det upp en varning från Virus-programmet om en Trojan som INTE hämtats hem, så datorn kunde säkert fortsätta att användas. För säkerhetsskull har jag därför bytt ut några siffror i länken mot några kryss. Det är alltså klart att det är mycket olämpligt att klicka på länken! Man blir återigen påmind om vikten av ett Virusprogram som hålls aktuellt.

Inga kommentarer: