måndag 23 februari 2015

Om pressetik, rasism och annat

Det sovande folket
» Vem kan man lita på: Så är det då dags för nästa exmoderat att offentliggöra sin nya kärlek. Det är nu förre statsministern Fredrik Reinfeldt som meddelat sin hovreporter Niklas Svensson på Expressen att det är hans förra pressekreterare Roberta Alenius som är den nya kärleken. Och det kan väl vara trevligt för både Fredrik (49) och Roberta (36) men jag tycker att det är en privat fråga för dom båda. Men man kan ställa sig ett par andra frågor. Är det farligt att vara politiker? Det är många äktenskap bland politiker som kraschar. Troligtvis är det så att det är ett mycket slitsamt jobb som sätter stora krav på de som tar uppdragen. Och det är lätt hänt att den andra partnern helt enkelt inte orkar med detta. En annan fråga man kan ställa sig är hur det kommer sig att våra tidigare ledande moderata politiker litar så blint på Expressenjournalisten Niklas Svensson att dom båda väljer att offentliggöra sina relationer via Niklas Svensson. Niklas är tydligen stolt: - "De har förtroende för Expressen och för mig" säger han. Är detta ett beröm eller är det tvärtom. Är det kanske bara ett bevis för att Expressen och Niklas Svensson av både Fredrik Reinfeldt och Anders Borg helt enkelt betecknas som Moderata megafoner? Hade jag varit journalist har jag börjat dra öronen åt mig och undrat hur jag egentligen uppfattas och sedan skämts tidigare nämnda öron av mig. Men Expressen och Niklas Svensson resonerar väl på annat sätt - dom är stolta. Läs boken Det sovande folket, det förklarar en del.

» Rasismen i dagliga livet: Vi har rasism i det stora, och vi har rasism i det lilla. På ett par dagar läser jag om ett par exempel som låter som typiska exempel på hur människor drabbas av vanliga människors rasism. Vi läser om skoleleven som ursprungligen kommer från ett land i Afrika och där den privatägda skolans vaktmästare kläcker ur sig "Ska du komma hit och smitta oss med Ebola" till grabben. Och helt riktigt får eleven skadestånd och vaktmästaren söka sig om efter ett annat jobb. Och sedan läser jag om mina kollegor vid Migrationsverkets Förvar i Märsta som tycker att personalen från Kriminalvårdens Transporttjänst är på tok för våldsamma mot en handfängslad 50-årig man som ska utvisas. Till och med mina kollegor vid Migrationsverket reagerade tydligen mot att det blev på tok för våldsamt utan att det fanns skäl till detta. All heder till mina kollegor!

Anna Maria Corazza Bildt
» Att lösa ett problem utan att lösa problemet: EU-Parlamentarikern, Moderaten och f.d. Utrikesministerhustrun Anna Maria Corazza Bildt tycker att det är brådis att skapa ett register över vilken mat flygresenärer har ätit, vem dom satt bredvid på flygplanet och vilken religion man bekänner sig till. Allt för att bekämpa terrorismen - eller snarare islamistisk terrorism. Allt är aktualiserat av händelserna i Paris och København. Att ett sådant register inte hade haft den minsta betydelse för att förhindra dessa båda terrorattentat har ingen betydelse. Det är ändå viktigt tycker damen. Mycket viktigare för att förhindra terrorism är att förhindra utanförskap. Att förhindra att människor hamnar utanför och i desperation vänder sig till den här typen av organisationer. Ett sådant här register hade inte haft den minsta betydelse för mördande i Europa. Varken för att stoppa islamistiska terrorister, nya högerextremister som Anders Behring Breivik eller galningar som mördar bara för mördandets skull och skjuter i skolor. Du löper dessutom mycket större risk att dödas i trafiken än att råka ut för ett terroristdåd! Men i Anna Maria Corazza Bildts värld är det hårdare tag och övervakning som ska lösa problemen. Typisk högerpolitik - som inte löser problemen.

Travhäst
» Bedragare del 115: Ett föredömligt kort försök att lura mig. Det verkar vara en helt säker investering som vi kan göra tillsammans, A. Rhodes och jag. Han lovar ju att den är helt säker!

I have a proposal of mutual benefit for you and I can assure of its safety. If you are interested. My ID will also be sent in due course. Please e-mail me: 3086256207@qq.com

Regards
A. Rhodes

Det ska påpekas att qq.com verkar vara en spelsajt. Så om den där lönande investeringen som är helt säker handlar om spel så är jag tveksam. Den enda säkra vinnaren på en spelsajt är väl kräket som ligger bakom spelsajten? Släng skiten!

Inga kommentarer: