lördag 21 februari 2015

Funderingar en lördag

Anna trampar i klaverat igen
» Moderatens nya klavertramp: Statsministerkandidaten och Moderatledaren Anna Kinberg Batra är väl hos många svenskar mest känd för sitt klassiska yttrande: "Stockholmare är smartare än lantisar". Ett yttrande som hon sägs ångra bittert. Om det beror på att hon ångrar att hon sagts så eller om hon ångrar att det blivit känt att hon sagt så nu när han är partiledare vill jag låta vara osagt. Som "moderathatare" kommer jag hur som helst att fortsätta påminna om klavertrampet. Ett klavertramp som i sig själv ju klart visar att hon har fel - det är tvärtom. Hur som helst har Anna Kinberg Batra passat på att återigen bevisa hur fel hon har. I samband med Skid-VM påstod hon i en intervju att: "Det sätter svenska fjällen på kartan"! Något som nog både Falubor (likt min syster) och de som verkligen bor i Fjällen "några" mil längre norrut i landet känner sig förolämpade av. Jag rekommenderar Anna Kinberg Batra att plocka fram sin gamla skolatlas och kolla upp var Falun ligger. Hur som helst kan vi också konstatera att skid-VM är av Hallandsåstunnelkaliber. Arrangemanget var beräknat att kosta 80 miljoner, för tillfället ligger slutnotan på 300 miljoner. Närmare 300% i kostnadsfördyring. Den budgetansvarige lär sitta löst! Det är väl för att i varje fall få in lite slantar för att täcka alla hundratals miljoner i kostnadsfördyring som alla skidåkarna åker omkring och gör reklam för en rysk vodkatillverkare trots att all spritreklam är förbjuden och alkoholen verkligen inte har med idrott att göra. För att återvända till Anna Kinberg Batra, så kan vi alltså konstatera att Lantisar är klart smartare än Stockholmare!

lodjur
» Positiva nyheter för en gångs skull: När jag skriver om miljö så handlar det nästan uteslutande om ilska, kritik eller pessimism. Därför känns det riktigt underbart att för en gångs skull skriva positiva kommentarer. Jag läser i Helsingborgs Dagblad att det vackraste djuret i den svenska faunan fött ungar i Skåne. Vi kan glädjas åt något mycket glädjande, en lodjurshona har spårats i snön med två ungar i Skåne. Lodjuret håller på att etablera sig i Skåne där det finns gott om byte i form av rådjur och hjortar. Något hopp om att få se ett lodjur utanför djurparken ska man dock inte ha. Ett skyggt nattdjur ser man inte så ofta. Vi kan väl glädjas åt detta vackra djur på bild i varje fall. Och, glädjas åt dess etablering i Skåne. Samtidigt läser vi om gott om uttrar i både Bäljaneå och Rönneå i grannkommunen Klippan. Visst är det skönt när man kan sprida positiva nyheter också. Låt oss alla glädjas.

Hand i hand
» Vem har ansvaret: Händelserna i t.ex. Paris och København har satt igång en ny debatt om yttrandefriheten. Vilket ansvar har vi själva? Vilka grupper är värst utsatta? Hur bekämpar vi antisemitismen? Innebär yttrandefrihet även friheten att yttra sig hur som helst? Frågorna som kan ställas är många och svaren är ännu fler. I Helsingborgs Dagblad ställer Heidi Avellan en del frågor och svarar på några av dom. Men jag tycker att hon glömmer några frågor och svar. Samtidigt läser jag hos SVT att muslimer i Norge, för att manifestera sitt stöd till Norges judar, ska bilda en skyddsmur runt Oslos synagoga. - "Vi vill visa att vi har kärlek till judar och att vi tar avstånd från allt det extrema som sker i islams namn. Därför vill vi mötas här och begrava alla fördomar som finns" säger en av muslimerna på plats, Atif Jamil. Och detta ger mig anledning till en fundering. Vi förväntar oss att muslimer i allmänhet ska avstånd från islamistisk terrorismen. Som man gör i samband med den här aktionen i Oslo, och som dom gör om och om igen. Kraven på avståndstagande ploppar upp regelbundet. Nyligen var det en av våra Socialdemokratiska ministrar som framförde denna förhoppning, av omtanke säger jag inget namn. Men, vi kräver inga avståndstagande från judiska grupper från den Israeliska apartheidpolitiken på Västbanken. Och naturligtvis kan vi inte heller kräva detta. Judar som grupp har inget kollektivt ansvar för vad Israel gör. Lika lite som muslimer som grupp har ansvar för vad extrema islamister gör. Men för det senare kräver vi allt som oftast ett avståndstagande, men den som kräver ett judisk avståndstagande från Israels apartheidpolitik hängs offentligt ut för antisemitism. Det finns inget kollektivt ansvar!

» Bedragare del 113: Uppriktigt sagt så fattar jag inte riktigt vad det hela handlar om. Hur som helst dök det här mejlet upp för några dagar sedan, från amerikanska Skatteverket påstår man. Något om något klagomål. Men jag fattar inte vilka som fått klagomålet eller vad det handlar om. Men kanske om jag öppnat bilagan så hade det varit lättare att förstå.

Fortune Cookie
Från: IRS Complaint complaint-copy@irs.gov
Skickat: den 19 februari 2015 11:06
Till: xxxxx@xxx.xx
Ämne: Must read, complaint

2 bilagor: Complaint_IRS_id-12839182.zip, ATT00001.txt

I am received a complaint. Copy of it was sent to the IRS(Internal Revenue Service). There are details of the complaint in attachment.

Men jag har pga ren feghet valt att inte öppna bilagan. Jag vill absolut inte ha med IRS (Internal Revenue Service) att göra. Jag betalar gärna skatt i Sverige, men till USA är jag mindre villig att betala skatt. Jag kan inte heller se någon anledning till att jag skulle göra det. Alltså går skiten i papperskorgen! Tydligen gillar inte IRS heller bluffmejl. Kolla in den här filmen på YouTube som varnar just för bluffmejl. Det är ganska komiskt att dom inte ens kan skriva korrekt engelska: - "I am received a complaint"?

Inga kommentarer: