lördag 23 mars 2013

Om medling

Dagens Obama: Så har då Barack Obama varit i Mellanöstern. Tyvärr har han samtidigt visat var hans sympatier ligger när det verkligen gäller, och det gör ju också att han inte kan mottagas som en opartisk medlare utan bara som en part som ska övertala den ena parten att kapitulera. Nu tror jag att Barack Obama jämfört med tidigare amerikanska presidenter trots allt har en mer realistisk syn på konflikten och inte bara är Israel-supporter. Men, man kan inte ägna tre dagar åt att bedyra sin vänskap med den ena parten och sedan ägna några timmar åt att säga Hej till den andra parten. Då blir man inte trovärdig.

Dagens bildtyckeri:

Om riskkapitalister

Läs mer på Samhällsvinst.se

Dagens klavertramp 1: För dagens verkliga klavertramp står Ung Vänsters ordförande i Luleå, Christoffer Hurtig, som på Twitter formulerat följande mästerverk: - "Jag vill skjuta Tobias Billström. Jag kommer verkligen att glädjas den dagen han dör. Från djupet av mitt hjärta, jag menar det verkligen". Och med detta visar han med utmärkt tydlighet att han antingen inte har någon tankeförmåga eller att han inte tror på demokratin. Vi kan tycka hur illa vi än vill (och troligtvis tycker både Christoffer och jag mycket illa om Tobias Billström), men det är en sak att tycka illa om vad en människa säger och står för. Det är en helt annan sak att förvägra människor att ha en annan åsikt än den du har själv. Det är möjligt att Christoffer tycker att Tobias Billströms åsikter har en prägel av främlingsfientlighet och rasism. Och vissa sätt att uttrycka sig kan vara straffbara. Men straffet är inte döden. Jag hoppas att Christoffer precis som jag är motståndare till dödsstraffet. Och jag hoppas att Christoffer precis som jag anser att demokrati kräver yttrande- och åsiktsfrihet. Och det innebär att jag tycker Christoffer ska lära sig att tänka innan han Twittrar. Nu är det för sent. Det enda Christoffer har åstadkommit är att han inte längre är ordförande, att Vänsterpartiet förlorat sympatisörer och att Tobias Billström fått fler sympatisörer. Och det är tyvärr helt riktigt. Gå med i TIT - Tänk Innan du Twittrar!

Jag har sett tidigare att den rasistiska och anti-islamska organisationen Swedish Defence League ska demonstrera i Malmö i dag. Och jag läser att en grupp motdemonstranter har för avsikt att förstöra för demonstrationen. Vilket jag tycker är ett klavertramp eftersom den typen av aktioner bara gör det möjligt för rasister att framställa sig själva som offer och demokrater medan anti-rasister kan framställas som de som inte tror på demokratin. Jag har alltid hävdat att det bästa man kan göra är att träffas före en sådan demonstration och gemensamt äta en god måltid med bruna bönor och köttbullar med mycket lök. Därefter ställer man sig och vänder ryggen åt rasisternas demonstration och låter naturen ha sin gilla gång...

Inga kommentarer: