måndag 4 mars 2013

Lite blandat så här i början av veckan

Dagens olika världar: Vi lever inte alla i samma värld. I Dagens Nyheter hittar jag en liten sammanställning över hur mycket en del får ihop i aktieutdelningar. Familjen Stefan Persson kammar hem 5,9 miljarder i aktieutdelningar. Familjen Gustaf Douglas ligger långt efter med 640 miljoner, Lottie Tham får 550 miljoner, Fredrik Lundberg 385 miljoner osv. Det är annat än de 12 kronorna jag fick förra året i utdelning på alla mina aktier i Husqvarna. Vi lever som sagt i olika världar. Fast å andra sidan har ju inte jag byggt upp en stor klädkedja heller.

Dagens folkvilja: 67,9% av schweizarna har tröttnat på orimliga bonusar inom näringslivet. En folkomröstning i frågan gav det resultatet. Så nu får man införa begränsningar i girigheten trots att politikerna inte ville det från början. Det finns nog en del som är förtvivlade, dom riskerar att få inkomsten sänkt från 2 miljarder om året till 1 miljard. Och hur ska dom då klara av att försörja familjen?

Flyget
Dagens privatiseringsfiaskon: I SVT:s nyheter kunde vi höra om Jan Walther som är ägare till Walther-skolorna som han plockat ut en hel del miljoner i aktieutdelningar från. 2009 ändrade han organisationen på skolorna så att dom blev separata företag. Och sedan kunde han låta eleverna i Karlstads Idrottsgymnasium mötas av en lapp på dörren om att skolan var i konkurs när dom kom tillbaka efter jullovet. Så där stog dom utan någon skola, några med en termin kvar på en treårig utbildning. Men Jan Walther sparade ju några kronor genom att han separerat skolorna och sedan kunde sätta denna i konkurs. Visst är friskolereformen spännande? Samtidigt berättar Dagens Nyheter om den bristfälliga säkerheten på Arlanda flygplats. Ansvaret för flygplatserna har ju Trafikverket. Men Arlanda drivs på uppdrag av Trafikverket av bolaget Svedavia. Fast dom har naturligtvis outsourcat ansvaret för säkerheten till ett tredje bolag, lägstbjudande Securitas. Och dom har kommit underfund med att anbudet blev lite för lågt så man har fått skära ner i personalen och rationaliserat för att få lönsamhet. Och nu menar personalen att säkerheten inte fungerar längre. Men Securitas aktieägare är ju i varje fall nöjda!

Dagens fortsatta chock: Gårdagens chock från Anna Kinberg Batra som jag berättade om igår fortsätter att förorsaka konvulsioner hos kollegorna. Att inte tvinga fram privatiseringar? Vilken skandal! Hur kan någon komma på den urdumma tanken att det väl är viktigare att offentlig service fungerar bra än att den sköts privat? Annie Lööf befinner sig fortfarande i chocktillstånd.

Dagens skatteskuld: Jag brukar ibland gnälla över när jag för ett par år sedan fick en restskatt på över 11.000 som skulle hostas fram på ett antal månader samtidigt som jag var arbetslös. Det gick, men brukar tillhöra de saker jag gnäller över när jag är på det humöret. Fast sedan jag sett att Micro$oft efter en skattetvist nu blivit skyldiga danska staten motsvarande 6,5 miljarder kronor så tänker jag hålla tyst i fortsättningen. Å andra sidan har dom nog lättare för att hosta upp dom pengarna än jag hade med 11.000. Se t.ex. Expressen.

Dagens fortkörare: Det måste vara alla långtradarechaufförer som håller gaspedalen lite väl nedtryckt. Enligt Trafikverkets beräkningar så kör upp mot 70% av alla chaufförerna för fort. Maxhastigheten är 80 km/tim, men den som ligger och luskör i den farten blir snabbt omkörd. Chauffören sätter helt enkelt farthållaren på 89 km/tim och sedan styr man. Skulle man hinna ifatt en annan som satt sin farthållare på 87 km/tim så är det bara att köra om. Det tar bara en halvtimme... Det är naturligtvis så att chaufförernas tider är så snålt satta att dom inte hinner med om dom ska följa hastighetsbegränsningarna. Konkurrensen är hård, och den åkare som inte lovar tillräckligt snabb leverans får helt enkelt inte körningen. Det är HÄR något måste göras. Och sätta fast fortkörarna så att dom får stöd i sina krav på en trafiksäker arbetsmiljö. Och lika villkor i konkurrensen.

Dagens klavertramp: Det måste vara vår moderata Justitieminister Beatrice Asks alster i Dagens Nyheter i dag. Som jag tidigare berättat så har inte Högerns utlovade skärpta straff fått till effekt att det blir fullare i fängelserna. Beatrice Ask har helt enkelt konstaterat att Domstolarna inte lyder henne som hon hade tänkt. Och då får man ägna en helsida i tidningen åt att gnälla på dom. Om hon inte tidigare var ovän med den juridiska världen så har hon gjort sig omöjlig i den gruppen nu. Att trampa in så klumpigt på deras tår kan straffa sig.

Inga kommentarer: