tisdag 12 mars 2013

Fimpa NU!

Fimpa mera
Dagens upp i rök: 2003 beslutade politikerna att rökningen bland barn och ungdomar skulle halveras fram till 2014. En målsättning som blivit ett totalt fiasko. Snarare är det så att rökningen ökar bland våra unga. Och värst är situationen bland tjejer. Och det här är en utveckling som jag inte kan förstå. Ingen som börjar röka kan vara ovetande om att detta är något som är mycket skadligt och som med största sannolikhet innebär att dom kommer att dö tidigare. Ingen kan heller vara ovetande om att det är beroendeframkallande. När du har börjat är det oftast inte så lätt att sluta. Ingen kan heller vara ovetande om vilka kostnader det handlar om. Ingen tycker det smakar gott från början. Och vem f-n vill kyssa en askkopp? En rökare stinker helt enkelt. Varför börjar ni röka? Hur blåsta i de övriga regionerna är ni? Inser ni hur jävla korkade ni ser ut när ni kommer gående med er cigg i handen? Och hur fasiken har ni råd? Kan ni verkligen inte komma på något bättre att använda era pengar, er tid och er hälsa till? Därför glädjer det mig när jag ser att Folkhälsoinstitutet är på väg med att föreslå nya platser med rökförbud. Och det rör sig då om offentliga platser även utomhus. Jag vill inte stå och vänta på bussen och tvingas andas in stanken från en rökare som inte kan låta bli att blåsa ut skiten rakt i mitt ansikte. Jag vill inte tvingas skära mig igenom ett rökmoln när jag ska gå in i en byggnad där det står 5 rökare utanför dörren och bolmar på fritt. Jag vill kunna sitta och fika även utomhus utan att en rökare vid bordet bredvid ska förstöra allt för mig. Jag vill kunna sitta på balkongen utan att få hela nöjet förstört av en granne. Jag vill kunna sova med balkongdörren öppen utan att grannens kvällsbloss ska förpesta tillvaron för mig. Som sagt innan, vem f-n vill kyssa en askkopp (dvs vem vill kyssa en rökare)? Läst i Aftonbladet, Svenska Dagbladet, Svenska Dagbladet, Expressen, Sveriges Radio och läs gärna vad Lasse Holmström skriver i Sydsvenskan.

Dagens usla affär: Jag ser att det nu är på gång att skattebetalarna måste subventionera apotek i glesbygden. Sedan de svenska apoteken försnillades till diverse utländska riskkapitalbolag så står det nu klart att dessa inte är intresserade av att ta från vinsterna i de lönsamma apoteken för att finansiera mindre lönsamma apotek i glesbygden. Istället får vi skattebetalarna stå för kulorna. Vinsterna flyttar riskkapitalbolagen till skattefiffelparadis som Jersey medan vi skattebetalarna får ta hand om förlusterna.

Dagens krämare: Jag ser att Per Schlingmann går från det ena krämarjobbet till ett annat krämarjobb. Från att ha lurat på oss den moderata egoismen så ska han nu istället sälja Postkodlotteriet på oss. Lotteriet som blivit mest kända för att arrangörerna tjänar rejält med pengar. Så det passar ju bra för en f.d. moderat som ju också går ut på att vissa ska tjäna rejält med pengar. Och så lite välgörenhet till resten.

Afghanistans flagga
Dagens Calle Bildt: Sedan 2002 har svenska trupper befunnit sig i Afghanistan för att hjälpa de amerikanska styrkorna. Officiellt heter det att det är en fredsbevarande insats med syftet att hjälpa till att bygga upp ett fungerande civilt samhälle. Nu berättar fredsforskaren professor Wilhelm Agrell i en ny bok att den militära insatsen på order från USA 2010 förändrades. Utan att svenska folket eller ansvariga politiker har varit medvetna om detta befinner sig nu de svenska trupperna istället i Afghanistan för att med våld bekämpa de grupper som USA anser motarbetar den demokratiska utvecklingen. Från 2010 sysslar de svenska trupperna med upprorsbekämpning istället för att stödja de civila krafterna. Sverige befinner sig helt enkelt numera i krig. Men det ordet har inte använts när politikerna i Riksdagen ska informeras. Fast enligt Carl Bildt har inga fel begåtts. Men det har det ju aldrig begåtts när Carl Bildt är inblandad. Det vore ju ett brott mot naturlagarna, Carl Bildt kan inte göra fel!

Dagens polisskandal: Kritiken är ganska enig mot polisen sedan två välkända kriminella som stulit bensin kört ihjäl sig. Men faktum är att jag inte är lika övertygad i min kritik. När polisen jagar flyende kriminella måste naturligtvis insatsen stå i paritet med det misstänkta brottet. Det är skillnad på om den misstänkte snattade 1 liter mjölk på ICA eller sköt ihjäl tre personer. Polisen måste alltid vara försiktiga när man skapar en polisjakt i trafiken. Den får inte riskera oskyldigas säkerhet. Polisjakten måste ske på ett sätt som inte riskerar trafiksäkerheten. Det är mycket bättre att försöka få stopp på den jagade genom att sätta upp polisspärrar, spikmattor osv. Men, det är ju just detta man försökt i det här fallet. Det har varit bommar över vägen, det har blinkat rödljus. Men tjuvarna har valt att forcera allt detta och kört av bron. Vad ska polisen göra? Skapa fri säker flyktväg för kriminella så att dom inte skadar sig när dom flyr från sitt brott? Det är möjligt att polisen gjort fel, att man jagat killarna på ett sätt som var ansvarslöst och satte andra människors säkerhet i fara. Men, även kriminella har ett ansvar för sin egen säkerhet. Det är bättre att sätta stopp för tjuvars flykt än att jaga dom. Men det är ju precis detta man försökt göra.

Dagens rojalism: Jag ser att Chris och Sofia inte får sitta ihop med Madeleine och Carl Philip i kyrkan i samband med Lilians begravning. Dom ska gömmas undan längst bak. Det är strikta regler som gäller när rojalisterna ska arrangera saker. Då är gamla urtidsenliga regler viktigare än mänsklighet. Monarkismen hör helt enkelt inte hemma i ett modernt samhälle. Avskaffa skiten så att människor kan behandlas som just människor.

Inga kommentarer: