Min hemkommun Åstorp har alltid varit lite av en järnvägsknut. Min pappa jobbade med att växla godsvagnar på godsbangården här i Åstorp. I min ungdom kunde jag åka direktvagnar till Tyskland, Frankrike, Italien, Belgien och Holland som passerade Åstorp. Västkustbanan Oslo - Göteborg - Malmö gick här. Tågen Stockholm - København gick ju via färjorna i Helsingborg. Det fanns lokala tåg till Malmö, Helsingborg, Höganäs/Mölle, Ängelholm, Örkelljunga/Markaryd och Hässleholm. Jag åkte tåget under en period varje år till London för att botanisera i skivbutiker och hade direkttåg Åstorp - Hoek van Holland och sedan färjan över till England. Jag åkte och hälsade på en brevvän i Portugal och hade direkttåg till Paris. Jag hälsade på en annan brevvän i Östtyskland och hade direkttåg till Berlin. Det var tider det!
Så bra är det inte numera. Men vi har Pågatåg till Malmö, vi har Pågatåg till Helsingborg och vi har Pågatåg till Hässleholm/Kristianstad. Men vi har inte Pågatåg till Ängelholm. Och det var det jag skulle tycka till om här.
Skånetrafiken öppnade för några år sedan upp Söderåsbanan för Pågatågstrafik (det är den gamla Västkustbanan). Tågen går idag Hyllie, Triangeln, Malmö, Burlöv, Lund, Gunnesbo, Kävlinge, Teckomatorp, Svalöv, Kågeröd, Billesholm och Åstorp. Men av någon helt obegriplig anledning fortsätter dom inte de sista 8 minuterna till Ängelholm. Banan finns där, den trafikeras, men bara med godståg. Den sista lilla biten kom inte med.
Vi i Vänsterpartiet här i Åstorp skrev en motion om att Åstorps kommun skulle ta kontakt med Ängelholms kommun för att man gemensamt skulle uppvakta Skånetrafiken för att öppna upp den sista lilla biten med Pågatågstrafik. Den motionen lämnade vi nog in till Åstorps kommun i september förra året. Redan i januari 2024 behandlades motionen i Kommunfullmäktige och besvarades med en tjänsteskrivelse. Det är den vanliga behandlingen av motioner. Man kan ju inte avslå tankarna och man kan ju inte heller anta tankarna när dom kommer från oss.
Nu visar det sig dock under tiden att man trots allt haft kontakt med Ängelholms kommun och båda kommunerna ställer sig mycket positiva till att arbeta för att få igång trafiken. Man har även haft det uppe i det samarbetsorgan som finns mellan kommunerna i Nordvästra Skåne. Familjen Helsingborg heter det. Även här är det mycket positiva tongångar. Även för kommuner som Svalöv, Bjuv, Klippan osv skulle det vara en stor fördel. Vi får alltså en positiv behandling av vår motion även om vi inte får äran av den. I den stora artikeln om ärendet i Helsingborgs Dagblad nämns inte ens vår motion.
Nu ska vi dock inte vara allt för optimistiska. Det finns nämligen två stora bromsklossar! En är Skånetrafiken som ju är dom som ansvarar för länstrafiken. Pågatågstrafik sträckan Åstorp-Ängelholm finns inte alls med i deras planer/drömmar fram till 2040. Men kanske det kan gå att övertyga dom så småningom.
Men sedan har vi nästa bromskloss som är värre. Den Brunblå sörja som styr vårt land. Dom är direkt järnvägsfientliga! Det första Ulf Kristerssons SD-styrda regering gjorde när man fick makten 2022 var att stryka ett antal järnvägsprojekt i landet. Bland annat flyttades en modernisering av bangården i Åstorp fram till någon oviss framtid. Nästa år skulle det annars stått klart en planfri övergång mellan perrongerna som var åtkomstbar från båda sidorna av stationsområdet. Det skulle även gjorts en del andra åtgärder. Det skulle alltså varit klart nästa år, nu vet vi inte när det blir.
Nu har ju regeringen precis gjort en ny budget och tydligt visat var man står. Låt mig citera Dagens Nyheters båda rubriker: - "Vägarna vinnare när 1 171 miljarder öronmärks till trafiken." och: - "Vi kommer se tågresenärer strandade medan vägarna rustas upp." Den här Brunblå sörja som styr vårt land prioriterar bilismen och flyget. Järnvägen kommer i tredje hand. Gissningsvis handlar det om att Sverigedemokraterna inte vill göra några åtgärder som är miljömässigt prioriterade eftersom det skulle innebära att man erkänner att vi har ett klimatproblem.
För övrigt kan vi notera att allt fler Europeiska länder följer Tysklands exempel med rejält billiga kollektivtrafikbiljetter. Senast var visst Portugal som infört en månadsbiljett för hela landet som kostar 50 Euro. I Sverige fortsätter den Brunblå sörjan att sänka bensinpris och avskaffa skatter för flyget för att öka flygets konkurrenskraft. Länstrafikbiljetterna fortsätter att stiga...
Läs:
Åstorp och Ängelholm vill ha persontåg mellan kommunerna. - Helsingborgs Dagblad
Vägarna vinnare när 1 171 miljarder öronmärks till trafiken. - Dagens Nyheter
Vi kommer se tågresenärer strandade medan vägarna rustas upp. - Dagens Nyheter
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar