torsdag 20 september 2018

En helt vanlig onsdag

» En bild av svensk vård

Hjartan
I dag skrivs den blogg som skulle skrivits i går istället idag. Ja, eller hur vi nu ska beskriva det. När jag i går skulle skrivit ner mina funderingar för dagen så satt jag istället på akutmottagningen i Helsingborg med min svärfar som hade ett rejält jack i bakhuvudet och en befarad skada på nacken. Det blev en bra och nyttig inblick i att svensk vård och omsorg faktiskt fungerar bra. Innan jag hunnit ner till mina svärföräldrar efter olyckan så hade hemtjänstens larmpatrull redan hunnit dit och tagit hand om Jan. Efter att ringt efter en ambulans var snart ambulanspersonal på plats och kunde ta med Jan och mig till akutmottagningen. Det har varit professionella och trevliga människor som tagit hand om Jan. Visst känns väntan lång när man ligger fastspänd på ett hårt underlag i en fixerad ställning för att komma till röntgen. Minuter blir långa när man väntar. Men det har fungerat. Ingen annan skada än ett rejält jack som fick sys med sju stygn. Strax efter midnatt hade sjukhuset ordnat en hemtransport till den egna sängen.

Vi har en fantastisk vård som träder in när någon är i behov av hjälp. Och det är trevliga och glada människor som gör jobbet utan att gnälla eller vara otrevliga. Bra gjort!

Inga kommentarer: