söndag 23 maj 2010

En rejäl satsning på bilismen

Apropå mina tidigare synpunkter på bygget av motorvägsprojektet Förbifart Stockholm och Högeralliansens i övrigt ensidiga satsning på motorvägar istället för en rejäl satsning på kollektivtrafiken så har Svenska Dagbladet i dag en artikel med rubriken Cykelkaoset växer när bilar prioriteras. Vi kan där bland annat läsa att i Högeralliansstyrda Stockholm har satsningarna på cykelleder osv sedan valet minskat från 50 miljoner till en femtedel av detta, 10 miljoner kronor. Samtidigt har allt fler gator öppnats för biltrafik, och nya motorvägsprojekt är legio. Trots att cyklandet i Stockholm ökar kraftigt så minskar framkomligheten och säkerheten för cyklister. Projekteringen sker på bilisternas villkor. Medan de flesta storstäder i världen satsar på MINSKAD bilism inne i städerna så bygger hela projektet Förbifart Stockholm på ett ständigt ökat antal bilar i Stockholm. Finansieringen av projektet bygger på att bilismen ökar (dvs avgifterna ökar). Skulle biltrafiken inte öka, faller hela budgeten i Strömmen.

right
Det var säsongsavslutning på Friluftsfrämjandets tipspromenad Lunken i dag. Detta firade vi med att ha rekordmånga rätt. 9 rätt på de 10 frågorna. Det enda vi trillade dit på var vilken stad som kunde kallas för "bevingad". Vi chansade på gässen i Ystad, men det skulle tydligen vara änder i Landskrona. Men 9 rätt var inte så illa det heller. Efter ett antal dagar med riktigt varmt väder var det i dag klart mycket svalare. Det kändes nästan som om regnet hängde i luften, men det har nog inte fallit en droppe på hela dagen. På eftermiddagen blev det snarare ganska soligt och varmare. Jag passade på hemvägen på att göra en liten avstickare in och kolla hur mycket liv det är i Trollboken. Och det är gott om liv i gamlingen fortfarande.

Monarkifri zon
Under rubriken Trist och torftigt med en republik skriver i dag PJ Anders Linder (han är politisk chefredaktör på moderata Svenska Dagbladet) en debattartikel i Aftonbladet. Om jag lyckas förstå det hela rätt så blir livet så tråkigt när man inte har all rojalistiskt pompa och ståt. Tänk så tråkigt livet i Sverige hade blivit om t.ex. Margot Wallström valts till president. Det hade varit en katastrof för den svenska exportindustrin när inte Knugen och Silvia gör sin insats. Tänk så trist och torftigt dom har det i Frankrike, USA, Finland, Tyskland och alla andra republiker. Deras exportindustri dignar av problem med att kunna sälja i utlandet när dom inte har en gubbe (eller gumma) med krona på huvudet som gör jobbet. Oj vad vi är priviligierade!

Det är just nu pingsthelg, och vi närmar oss slutet på månaden maj. 1 maj är ju (tillsammans med Nationaldagen den 6 juni) den enda helgdagen vi har i Sverige som inte är helgdag pga kristen tradition. Men, från grupper som inte känner samhörighet med arbetarrörelsen brukar det varje år i samband med 1 maj-firandet framföras krav på att 1 maj ska avskaffas som helgdag. Anledningen skulle vara att så få firar helgdagen på "avsett" sätt. Och att många inte bryr sig om anledningen eller ens känner till varför dagen är helgdag. Och då kan man ju dra paralleller med Pingsthelgen. Hur många firar Pingst på "traditionellt" sätt? Hur många vet ens varför det är Pingst?

2 kommentarer:

Anonym sa...

Det går inte att ställa kollektivtrafik mot andra centrala trafikslag. Alla behövs i det växande Storstockholm! Så bygg Förbifarten, bygg ut tunnelbanan till Barkarby, fortsätt med byggandet av spårväg osv!

Henrik, liberal i Stockholm och Göteborg

Sven Tycker sa...

Vad som måste göras är att MINSKA biltrafiken. Detta har i stort sett alla andra storstäder insett. Bygget av Förbifart Stockholm har som syfte att ÖKA biltrafiken. Detta framgår ju helt klart eftersom finansieringen bygger på att biltrafiken ökar. Och, vi vet också av all erfarenhet (både i Sverige och från andra länder) att förbättrade vägar ökar biltrafiken. Ju lättare det är att ta bilen - desto fler tar bilen.

Vad som alltså måste göras är att göra det svårare / dyrare / bökigare att ta bilen och samtidigt måste man göra det enklare / billigare / snabbare att åka kollektivt. Då sker en överflyttning av resande från bilar till kollektivt resande av dem där detta är ett alternativ. Detta innebär att antalet bilar minskar och förenklar för de där bilen är enda alternativet.