onsdag 19 maj 2010

Kärnkraftsfiffel

Nej till kärnkraft
För att få igenom sin Kärnkraftsproposition kommer Högeralliansen nu att manipulera beslutet. För att inte kunna beskyllas för att bryta sitt vallöfte (som säger att det inte ska byggas några nya kärnkraftsverk) så ändrar man begynnelsedag för när beslutet ska gälla från. Den nya lagen ska inte träda ikraft förrän efter valet (men beslutas innan valet). Lagen säger i motsats till tidigare beslut (och tidigare löften) att kärnkraftsverk som stängs får ersättas av nya. Lagen säger också att det inte är tal om några statliga subventioner till dessa. Detta innebär att Högeralliansens partier kan tolka lagen som dom vill. Folkpartiet är lyckliga - dom hävdar att det nu äntligen kommer att bli en utbyggnad av kärnkraften. Om det byggs nya verk så blir ju dessa större än de gamla relativt små verken. Centerpartiet är lika lyckliga - dom hävdar att eftersom det inte blir några statliga subventioner så blir det inga nya verk heller eftersom dom då blir alldeles för dyra. Men svenska folket kan sitta på pottkanten. Folkomröstningen som sade avveckling är nu slutligen avvecklad. Elindustrin har lyckats med sitt passiva motstånd mot riksdagsbeslutet som följde på folkomröstningen.

Ibland kan 1 + 1 bli 3. I dagens Svenska Dagbladet finns två artiklar som stöttar mina synpunkter på vansinnet att fortsätta bygga ut motorvägarna i Stockholm. Det är alltså Förbifart Stockholm vi pratar om. Bygget av motorvägen Förbifart Stockholm ska ju finansieras med avgifter från en stadigt ökande biltrafik. Och om biltrafiken ökar enligt planen så är det fullt på Förbifart Stockholm efter 10-15 år. Hela tanken med att fortsätta bygga nya motorvägar för att svälja en stadigt ökande biltrafik är fel väg. Målet måste naturligtvis vara att minska biltrafiken. Och det sker INTE genom att bygga nya motorvägar. Några sidor fram i SvD är ett reportage från Paris med rubriken "Bilismen omkörd när Paris ska bli grönare". I Paris minskar man framkomligheten för bilarna. Allt i syfte att göra det mindre attraktivt att ta bilen. Istället bygger man kraftigt ut kollektivtrafiken för att locka över bilisterna. Paris räknar med att minska bilfilerna med totalt 41 km. Sedan 2001 har antalet bilar i Paris minskats med 20 procent. Men, i Stockholm ska det byggas mer motorvägar. Vägar som ska betalas genom att biltrafiken ÖKAR. Tänk att tvingas erkänna att fransmän är modernare än svenskar!

Det sägs att skadeglädjen är den enda sanna glädjen. Och jag ska inte vara den som protesterar mot detta. I gårdagens Bladet läste jag om dansken med för mycket pengar. Han drog till Anderstorps motorbana för att leka racerförare i sin Ferrari. Men han hade lite otur, när han fått upp Ferrarin i 250 knyck fick han punka. Och sedan var det slut på det nöjet - och slut med den Ferrarin. Där rök 2-3 miljoner som kunde använts till något vettigare. Dansken och hans passagerare hade dock tur, dom blev bara rejält omskakade när lyxåket snurrade runt ett antal varv innan den lade sig tillrätta förvandlad till skrot.

WHO har publicerat en omfattande rapport som hävdar att mobiltelefonpratande inte ökar risken för cancertumörer. Fast det är klart, det finns en del invändningar. Mobilindustrin är delfinansiär av undersökningen och deras experter har använts som konsulter. Studien har granskat mobilpratare i 10 år, tumörerna tar 10-25 år att dyka upp. Och man har inte alls granskat barn och ungdomar. Jag tror att jag fortsätter att hålla på försiktigheten.

Slutligen vill jag ge Vänsterledaren Lars Ohly en rejäl eloge. Jag såg att han i TV:s intervju tyckt att det borde vara förbjudet att ha ena handen upptagen med annat medan man kör bil. "Annat" i det här fallet är alltså att pyssla med mobiltelefonen - inte något snuskigt. Det är ofattbart att det faktiskt är tillåtet att pyssla med detta under körning.

Inga kommentarer: