Ibland får man sig ett gott skratt. Jag läste i Veckans Affärer en liten artikel med rubriken "EMU fungerar inte". Det handlar naturligtvis om Grekland och Euron. "Bör man stoppa fler länder att gå med i EMU?" - "Ja, vi ska inte dra in några fler stackare i detta." Ja, så kan man också uttrycka det. Jag håller med VA:s Pekka Kääntä.
Det handlar förståss om krisen i Grekland. En dåligt skött ekonomi som fått fortgå under många år. Det har fuskats med redovisningen och när den nya vänsterregimen under svensktalande Giorgos Papandreou tog vid nyligen visade det sig att ekonomin var mycket sämre än vad som framgått tidigare. Det nya parlamentet har i dag fattat beslut om kraftiga nedskärningar och samtidigt höjda skatter. Något som skapat en stark ilska hos stora delar av befolkningen. Det är uppenbart att de flesta inser att något måste göras, men man anser att de åtgärder som nu görs helt drabbar "vanligt folk" medan de som man uppskattar som de stora skurkarna kommer undan.
Krisen sätter pekfingret på problemet med Euron. Dels är det uppenbart att Grekland har fått komma med på falska premisser. Men, situationen i Grekland har förvärrats ytterligare av Eurovalutan. Och krisen i Grekland (som riskerar att sprida sig till Spanien, Portugal, Italien, Irland osv) pekar på det olämpliga i att tvinga länder med helt olika förutsättningar att föra en gemensam valutapolitik, en gemensam räntepolitik osv. Resultatet blir FIASKO! Allt fler ekonomer uttalar sig i dag också kritiska till Europrojektet. Och jag upprepar vad jag sagt tidigare flera gånger. Sänd en tacksamhetens tanke till oss som vid folkomröstningen såg till att svenska folket sade Nej tack!
I vintras hade ju järnvägstrafiken en del problem med snöröjningen. Ett av skälen kan ni se på bilden här under. För ett antal år sedan köpte gamla anrika SJ in ett antal speciella snöplogar. När behoven inte fanns var dom så konstruerade att dom kunde användas som vanliga lok. För en tid sedan delades SJ upp och Banverket fick hand om underhållet av spåren. Då hamnade dessa lok hos Banverket. Under ett antal år har vi haft relativt snöfattiga vintrar. Behoven av snöplogar har varit mindre och dessa speciella lok har försnillats, dom har ju inte behövts och bara kostat extra pengar. Några har varit stationerade här i Åstorp för att köra de makadamtåg som utgår härifrån (med anledning av Makadamfabriken som levererar makadamen och dessutom tillgång till en bangård för uppställning). Det tog faktiskt ganska lång tid i vintras innan loken försvann för att sköta det dom främst var gjorda för. Men nu är dom tillbaka. Den här bilden tog jag för en dryg vecka sedan på ett av loken. Men jag fick filmen tillbaka från framkallning i går.
Åstorp är ju en gammal järnvägsknut. En gång i tiden (när er bloggare var barn) så kunde man ta direkta tåg till Hässleholm - Stockholm, Lund - Malmö och vidare via Trelleborg till Berlin, Ängelholm - Göteborg - Oslo, Örkelljunga - Markaryd, Höganäs - Mölle, Helsingborgs C och slutligen Helsingborgs Färjestation - København och vidare ut i Europa. Alltså i 7 olika riktningar. I dag finns fortfarande 5 utgående linjer. Men Smålandsbanan är uppriven och linjen ut på Kullabygden är uppriven från Kattarp. Och persontåg går faktiskt bara i två riktningar. Pågatågen mellan Åstorp - Helsingborg och sedan Pågatågen Helsingborg - Åstorp - Hässleholm - Kristianstad. Men några av dessa pågatåg går faktiskt på den linje som går via Kattarp och som sedan förr hamnade på Färjestationen i Helsingborg men i dag kommer in på Knutpunkten från "andra hållet" bara. De flesta tågen går via Bjuv, den linje som förr ledde till Centralstationen i Helsingborg. Dessutom är det utlovat Pågatåg på Söderåsbanan till Malmö. Men av någon för mig helt obegriplig anledning ska dessa inte fortsätta till Ängelholm. Söderåsbanan är en del av Västkustbanans godsstråk som kommer att ha full kapacitet när Hallandsåstunneln är klar. I dag går här bara enstaka godståg då dom har problem att ta sig över Hallandsås.
Och lite mer lokalt. Jag såg en liten notis om att Åstorps kommun hamnat på 35:e plats i "Fastigheten Nils Holgerssons underbara resa genom Sverige". Den bästa placeringen i området. Det handlar om en årlig undersökning som Fastighetsägarna gör av kostnader för el, vatten, avlopp, sophämtning osv i landets kommuner. Jag kommer tydligen billigt undan. Fast det märks inte på elräkningen...
Och till slut några rader i vår ständigt återkommande serie om att vår värld inte saknar resurser. Men, vi har fördelat dom resurser som finns totalt fel. Jag ser att en tavla av Pablo Picasso sålts på en auktion hos Christie´s i New York för en rekordsumma - motsvarande nästan 800 miljoner kronor! Jag har inget emot Pablo Picasso, eller hans tavla "Naken, gröna löv och bröst" (fast jag begriper inte så mycket). Men, tänk vad 800 miljoner kronor kunde gjort på vår värld!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar