Vintern har skapat de största problemen för järnvägstrafiken på många år. Det gäller både den regionala järnvägstrafiken och SJ:s trafik. Och man får läsa många upprörda kommentarer på många håll som inte kan begripa varför det fungerar sämre i dag än "på den gamla goda tiden". Och det är mycket möjligt att det faktiskt fungerar sämre i dag. Men det handlar nog också om att för dagens moderna medborgare så är hela meningen med livet slut om tåget är 5 minuter sent. Men, av flera skäl så fungerar det nog som sagt också sämre. Ett skäl är att tekniken i dag är så mycket mer avancerad. det finns helt enkelt mer som kan gå sönder. Jag hörde på TV för några dagar sedan en lokförare som hävdade att service och underhåll är sämre i dag. Det har outsourcats till lägstbjudande. Och det får konsekvenser. Men, det stora skälet är järnvägens organisation och rationalisering. På den gamla goda tiden var alla järnvägsstationer bemannade, och alla var anställda av SJ. När det blev snö fick alla ut och sopa rent växlar osv. Oberoende av om man jobbade som växlare, sålde biljetter eller skötte resgods. Det fanns alltid folk tillgängliga lokalt som kunde fixa till småfel. I dag är järnvägsstationerna obemannade. Den personal som finns är uppdelad på en mängd olika arbetsgivare. SJ, Green Cargo, olika länstrafikbolag, Arriva, Veolia osv och Banverket. Uppstår det ett problem får Banverket skicka ut personal från någon central placering, troligtvis via nå't callcenter i Moldavien, och detta tar tid. Kort sagt, det uppstår fler fel, och de fel som uppstår tar längre tid att åtgärda. Resultat? Försenade eller inställda tåg.
Dagens huvudledare i Aftonbladet handlar om en ny folkomröstning om Euron. Under rubriken Var god vänta på EMU-omröstning så fastslår Olle Svenning att EMU-systemet slits sönder av sina egna motsättningar. Olle konstaterar att det är ett problem att föra en gemensam ekonomisk politik även om man befinner sig i olika konjunkturfaser. I stora starka Tyskland stämmer t.ex. den ränta som fastställs, men ute i t.ex. Grekland, Spanien och Irland är politiken fel, och de problem som finns förvärras ytterligare. Som jag skrev i fredags, arbetslösheten inom Euro-området är högre än i de EU-länder som står utanför Euron. Länder som har bättre möjlighet att föra en egen politik klarar sig bättre. Den främste svenske EMU-experten, Lars Calmfors, tycks hålla med skriver Olle Svenning. Han hittar inte ett enda ekonomiskt eller politiskt argument för svenskt EMU-medlemskap. Men han tycker ändå att Sverige ska gå med, av solidaritet med de som redan drabbats! Håll oss utanför, låt oss föra vår egen politik utan att tvingas till något av några byråkrater i Bryssel.
Det är inte så ofta som vi i småorter på landsbygden hamnar i rikspressen. Så när jag hittar Åstorp i Aftonbladet i dag så hoppar jag till lite. Kultursidan i Aftonbladet har uppmärksammat att Lars Boström nu lägger ner Åstorps allra äldsta butik, Lindgrens Mode. Affärer på de mindre orterna har svårt att konkurrera, dom slås ut av ständigt växande köpcentra som slängs ut ute på åkrarna. För åstorparna handlar det både om Hyllinge (som ligger i Åstorps kommun) och Väla i Helsingborg. Fast Väla har blivit så stort och utsträckt att man inte längre kan säga "allt under ett tak". Det är så långt mellan de olika delarna att man ju måste ta bilen emellan. Det blir mindre att gå mellan affärerna inne i Helsingborgs city. Om Lindgrens Mode berättas det en intressant historia. När Knugen och Silvia för måååånga år sedan var på Eriksgata och passerade genom Storgatan i kortege uppges Silvia ha sträckt sig ordentligt och tittat i skyltfönstren för Lindgrens Mode och beundrat de vackra klänningarna. Sägs det i varje fall!
Och på tal om Knugens Eriksgata så kan jag inte annat än berätta om hans besök i grannkommunen Klippan. Och då skulle han naturligtvis besöka Sankt Petri kyrka i Klippan i Klippan som ritad av den berömda arkitekten Sigurd Lewerentz har en mycket annorlunda arkitektur. Själv brukar jag likna den vid Sveriges största offentliga pissoar. Hur som helst så skulle Knugen titta på byggnaden, men tidsschemat var pressat och en klockning av besöket visade att det var för långt. Alltså anlades en ny grusad gång och ett nytt hål gjordes i häcken så att man kunde spara 30 sekunder...
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar