I nya numret av Fria Tidningen finns en replik från Nima Sanandaji och Robert Gidehag på Skattebetalarnas Förening (ni vet dom där som inte vill betala några skatter) på en tidigare debattartikel om den nya Sjukförsäkringen. Under rubriken Det finns goda skäl att ändra sjukförsäkringen fortsätter de båda herrarna ute på högerkanten att sprida myterna om de sjukmyglande svenskarna som inte gitter jobba och pratar naturligtvis om "bidrag" och inte om "försäkring". Och herrarna håller naturligtvis tyst om sådant som att ohälsotalet i Sverige har minskat kontinuerligt under de senaste 10 åren. Att sjukfrånvaron enligt arbetsgivarnas egna beräkningar i dag är den lägsta på närmare 30 år. Och att svenskarna är de som fortsätter att jobba längst upp i åldrarna i världen. Det finns inte behov av panikåtgärder i Sjukförsäkringen i form av Socialförsäkringsminister Cristina "en tredagars släng av utbrändhet" Husmark Pehrssons (m) Ättestupapolitik. Jag har också skrivit en kommentar till artikeln på nätet och skickat en replik till tidningen. Vi får se om den kommer in.
Vår EU-kollega Italien har drabbats av rasistiska kravaller i staden Rosarno. Flera afrikanska lantarbetare har misshandlats med järnrör, andra har beskjutits med jaktgevär och flera har medvetet körts på av bilister. Den lokala högertidningen Il Giorniale (ägd av Italiens premiärminister Silvio Berlusconi) har visat förståelse för kravallerna. Och Italiens Inrikesminister Roberto Maroni från det främlingsfientliga högerpartiet Lega Nord, som Berlusconi samarbetar med, har också försvarat misshandeln och attackerna. Och detta sker alltså i ett land som vi är i union med? Det är en skam!
Sedan Region Skåne privatiserade de läkare som gör hembesök för att t.ex. dödförklara människor till företaget Carema har artiklarna i tidningarna om människor som tvingats vänta halva dagar med en död anhörig liggande på golvet avlöst varandra. Carema lade det lägsta anbudet (och det innebar bland annat färre bilburna läkare än tidigare i länet) och ansvarar nu för verksamheten. Men, som sagt, artiklarna om att man inte håller de tider som gäller i avtalet avlöser varandra.
Jag fick åka till Ängelholm och hälsa på pappa på sjukhuset i dag. Han har fått påfyllning av blod och får stanna några dagar för observation och var i behov av rakning. Och att ta sig mellan Åstorp och Ängelholm (2 mil) en helgdag är en komplicerad procedur om man inte har bil. Den begränsade busslinje som finns går nämligen bara måndag - fredag. Man får helt enkelt ta tåget till Helsingborg och sedan byta där för ett tåg till Ängelholm. Tiden blir mer än dubbelt så lång, och biljettpriset blir också mer än dubbelt så högt. Det är egentligen för uselt av Skånetrafiken att inte ha rimlig service även under helgen till närmsta sjukhus. När jag var ung gick det tåg till Ängelholm, dom tog ungefär 10 minuter. I dag tar bussen ungefär 25 minuter. Tåget via Helsingborg tar ungefär 55 minuter. Järnvägslinjen finns kvar (för godståg). Och den är en del av godsstråket från södra Sverige och övriga Europa till västra Sverige och Norge. Och ska rustas upp ordentligt när Hallandsåstunneln är igång. Och då ska Skånetrafiken även få igång Pågatågstrafik på det som kallas Söderåsbanan och Lommabanan, Åstorp - Malmö. Fast dom tågen ska inte gå dom sista 10 minuterna till Ängelholm. Någon ansvarig på Skånetrafikens planeringsavdelning har fått hjärnsläpp!
Ett nytt sökord på Google har avancerat till att bli det bästa för att värva läsare till Sven Tycker, nämligen "Dalin Nano strippa". Om jag fattat det hela rätt så är detta någon som är med i Paradise Hotell och som jag nämnt en gång i en bisats. Tidigare var det "Carola Häggkvist naken" som var bäst på att locka läsare. Men den som sökte hos Google på "rörliga bilder på fördrivningen av tyskar av röda armen" och kom till Sven Tycker blev nog väldigt förvirrad. Google fick visst ihop detta genom att jag skrev om "tyska pajasaffärskedjan Lidl", "fördrivning av palestinier" och "sovjetiska Röda armén" (det sista angående sprängning av ett monument i Georgien). Sökmotorerna har fortfarande en hel del att lära sig...
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar