tisdag 24 november 2009

Opinionsundersökning nummer femtioelva

Ibland känns det riktigt kul att presentera en av den uppsjö av opinionsundersökningar som svensk media älskar att presentera. Varje tidning eller TV-kanal med självaktning har en egen undersökning. I dag var det Aftonbladets tur att publicera sin undersökning för november. Utförd av United Minds som intervjuat 1166 personer. De glada minerna finns främst hos Miljöpartiet (+ 1,8 till 10,4%) och Vänsterpartiet (+1,2 till 6,9%). Och trots att Socialdemokraterna tappat hela 4% till 29,7% skulle ett val ge en ny Rödgrön regering med egen majoritet. Moderaterna (+0,8 till 27,4%) och Folkpartiet (+0,9 till 6,8%) får trots uppgången problem eftersom Centerpartiet fortsätter att backa (-0,2 till 4,4%) och Kristdemokraterna åker ur Riksdagen (-0,5 till 3,7%). Även Sverigedemokraterna tappar (-0,3 till 5,7%) och får inte bli vågmästare eftersom KD skulle åkt ut. Piratpartiet har långt kvar (+0,4 till 2,5%). Detta innebär att Miljöpartiet kommer 3:a och Vänsterpartiet 4:a, större än alla de tre Moderata stödpartierna.

Maud Mauderaten Olofsson (c)
Kan det verkligen vara möjligt att jag kan få bli så överlycklig att både Kristdemokraterna och Centern åker ur Riksdagen? Det sägs ju att den enda sanna glädjen är skadeglädjen. En intressant fundering är när Socialdemokraterna ska inse att om dom inte vill riskera att bli näst störst så måste dom börja föra Socialdemokratisk politik och inte bara i sakpolitiken vara ett halvborgerligt parti som klagar på den Borgerliga regeringen?

En av de verkliga föredömena när det gäller entreprenörer är Ryanairs Michael O'Leary. Allmänna reklamationsnämndens tolkning av nya EU direktiv om skärpta regler för att kompensera flygpassagerare som inte får vad dom betalt för kommenterar Michael O'Leary med: - "ARN är idioter som vägrar följa EU:s lagstiftning." och - "Allmänna Reklamationsnämnden är idioter som vilseleder resenärerna." och - "All publicitet är bra. Även dålig publicitet." Men jag läser att man har skrinlagt planerna på att införa ståplatser på flyget. Däremot är det fortfarande aktuellt med att ta bort toaletterna och pressa in 6 sittplatser istället. Om ryktet att man ska sälja stomipåsar istället är falskt eller sant vet jag inte. Däremot funderar man tydligen också på att ta bort bagagehyllan och istället inrätta liggplatser där. Själv skulle jag inte komma på tanken att flyga med Ryanair - om jag nu skulle komma på tanken att flyga alls. Michael O'Leary är en pajas!

Vem bestämmer i Sverige? Sverige eller EU?
Och när vi nu har landat på Irland så ser jag en intressant notis. Inför irländarnas omtenta, där dom ju fick en andra chans att svara rätt på frågan om Lissabonfördraget, så var Intel ett av de företag som satsade stora pengar på att övertyga irländarna om att ett Ja till Lissabonfördraget var det rätta för att rädda jobben på Irland. Dagen efter att resultatet av folkomröstningen offentliggjorts så meddelade Intel att dom skulle säga upp en mängd irländare! Det var ju tur att dom hann folkomrösta INNAN man offentliggjorde beslutet, som fattats innan folkomröstningen.

Joggingrapport: Någon runda under helgen blev det inte eftersom jag hade lite känning av ryggont. Men i dag tog jag mig tid till en runda vid lunchtid. Och trots att jag hunnit med bland annat ett snabbesök i Helsingborg under förmiddagen så kändes det inte allt för tungt att springa de nästan åtta kilometrarna. Precis som förra gången var det ganska ordentlig motvind de första kilometrarna, men när jag sedan kommer upp i skogen lossnar det ganska bra. Tiden 41.40 är en förbättring på en dryg minut sedan förra gången. Har jag tur (och energi) så ska jag nog kunna pressa tiden ytterligare.

Den vackra skånska flaggan
Skånska ord: I dag Sketen. "De va en sketen mugg ja fick!". Det var en ynka liten mugg jag fick. Sketen är alltså en liten en.

Koenigseggs övertagande av Saab har tydligen kraschat. Allt som skulle klaffa, klaffade tydligen inte. Och nu tror jag att det är kört för Saab med tanke på det obefintliga intresse som ansvarig minister har för att företaget ska överleva. Detta i motsats till i övriga länder i Europa där politikerna gjort allt dom kunnat för att rädda ländernas bilindustri. Skadeglädjen över Näringsminister Maud "Mauderaten" Olofssons (c) opinionsproblem just nu är stor.

Inga kommentarer: