onsdag 22 juli 2009

Svininfluensans profitörer

Inköpen av influensavaccin från det brittiska Glaxo Smithkline blir dyrare än beräknat. Priset per dos visar sig nämligen vara ungefär dubbelt så högt för detta vaccinet jämfört med vad influensavaccin normalt kostar. De få tillverkarna av vaccin passar helt enkelt på att suga ut pengar när dom kan. Till detta får tydligen Sverige betala en hemlig extrasumma för att garanterat få vaccinet levererat. Detta trots att den borgerliga högeralliansen valt att skriva avtal med just Glaxo Smithkline om garanterade leveranser istället för att vara med om att bygga upp en egen vaccinfabrik tillsammans med främst Danmark. Något som Danmark ville göra. Men där Högeralliansen valde att avbryta förhandlingarna med vår södra granne och istället vända sig till ett av de tre multinationella läkemedelsföretag som i dag har monopol på tillverkningen. Allt enligt den Blå principen att privatiserat är bäst, och skulle privatiserat inte vara bäst gäller den Blå principen att privatiserat ändå är bäst.

Som läsoman blir det läst mycket tidningar. I dag har jag hunnit med 5 dagstidningar (HD, SvD, SDS, AB och KvP) för att ta ett exempel. Men det är väl i och för sig extra många. Lokala HD läser jag alltid. SvD har jag just nu en gratis månad med. SDS hittade jag på tåget. AB köper jag i allmänhet. KvP fick jag köpa eftersom Kevin börjat samla på Expressens DVD-serie om 2:a världskriget. Hur som helst, att läsa ledarsidor, debattsidor och insändarsidor kan då ge upphov både till tårar och skratt. I dag skrattade jag gått när jag läste i Svenska Dagbladet ett debattinlägg från en kyrkoherde emeritus, Sverker Tronét, som under rubriken "Svenska kyrkans identitet hotad" i sin rädsla för homoäktenskap uttrycker sig så att jag associerar till mullor i Iran osv. Att Svenska kyrkan öppnar upp för att även godkänna samkönade äktenskap innebär tydligen i princip att kyrkan inte längre tror på Gud - eller något ditåt. Som icke-medlem av Svenska Kyrkan (och icke-troende) ska jag naturligtvis inte yttra mig, men skratta kan jag väl få göra?

Jag såg förresten att Ryanairs överkucku Michael O'Leary var mer än en timme sen till en presskonferens i Norge där han skulle tillkännage nya Ryanairlinjer, flyget han kom med (Ryanair) var nämligen försenat. Undrar om han också får betala extra för incheckning, utcheckning, kissning, sittplats och slitage av mattan. Någon ersättning för försening får väl inte han heller, det får ju inte andra Ryanairpassagerare. Annars hörde jag honom uttala sig för några dagar sedan med sedvanligt ordval över att flygplatserna i Sverige inte subventionerade start- och landningavgifter för Ryanair tillräckligt. Ryanair är inte seriösa!

Den vackra skånska flaggan
Skånska ord: Dagens ord blir fubbick som inte är så snällt att säga om någon. En fubbick (fobbick) kan enkelt översättas som en idiot, dumhuvud eller klantskalle. Ett av många äkta skånska skällsord. Skånska är fylld av målande skällsord där det gäller att välja rätt ord vid rätt tillfälle.

För övrigt har dagen tillbringats i Malmö. En liten kort semesterutflykt med Kevin och Angeli. Vi hann med Terrariet i Folkets Park, en båtrundtur på kanalerna och lite shopping här och där. Vädret höll sig riktigt bra för att traska runt i stan. Inte för gassigt, men inget regn heller. De första dropparna kom precis när vi steg av båten, men då skulle vi ju gå till Centralen för att ta tåget hem. Så det gjorde inget.

Inga kommentarer: